Dette billede er fra november 2015, hvor en Boeing 757 fra Icelandair landede i Antarktis. Foto: Ágúst Hákonarson

Islandsk fly lander på Antarktis

Det islandske charterflyselskab Loftleidir Icelandic skrev nordisk luftfartshistorie, da selskabet i sidste uge landede med et Boeing 757-fly på Antarktis.

Sydpolsegnene blev for alvor kendt, da nordmanden Roald Amundsen den 14. december 1911 som den første nåede frem til Sydpolen.

Mere end 100 år senere skriver islændinge nu nordisk luftfartshistorie ved at foretage en landing med et stort passagerfly på Antarktis.

Bedriften fandt sted den 26. november, da charterflyselskabet Loftleidir Icelandic havde sendt et specialfly med 60 passagerer af sted til Antarktis. Det skriver det islandske medie Visir.

Den usædvanlige flyrejse blev arrangeret i samarbejde med rejsearrangøren Antarctic Logistics & Expeditions (ALE). Formålet med rejsen var blandt andet at vurdere, om det er muligt at transportere passagerer og fragt til Antarktis med et traditionelt passagerfly.

Hvert år sender ALE et sted mellem 400 og 500 passagerer til Antarktis, og rejsearrangøren har et håb om at øge dette antal i de kommende år.

Landede på gletscher
Landingen med Loftleidir-flyet foregik i det vestlige Antarktis, og her blev anvendt den 3.000 meter lange islandingsbane, Union Glacier Blue-Ice Runway SCGC, der er etableret direkte på en stor gletscher. Banen blev i 2008 godkendt af de chilenske luftfartsmyndigheder.

I første omgang jublede Loftleidir Icelandic over at være det første flyselskab i verden, der landede med et Boeing 757-fly på Antarktis. Sidenhen var det nødvendigt at modificere denne tilkendegivelse, da man fandt ud af, at Royal Air New Zealand Air Force tidligere har besøgt Antarktis med fly af samme type.

Den 28. november 2012 skrev schweiziske PrivatAir historie, da et Boeing 737-fly for første gang landede på Antarktis ved den norske forskningsstation Troll. Kaptajn på flyet var i øvrigt danske Dennis Kær.

Siden 2007 har australske Skytraders fløjet mellem Hobart i Tasmanien og Wilkins Aerodrome på Antarktis på vegne af Australian Antarctic Division.Flyselskabet benytter fly af typen Airbus A319-100, der kan tilbagelægge den 4.000 kilometer lange tur fra Hobart på fire timer og 30 minutter. Efter to timer på landjorden på Antarktis returnerer flyet til Tasmanien.

Udover flyvningerne fra Hobart gennemfører Skytraders jævnligt flyvninger for amerikanske og italienske forskere, Her flyves der mellem Christchurch på New Zealand og McMurdo Station, hvor Williams Airfield modtager flyene.

Antarktis dækker et areal på 14 mio. kvadratkilometer, og huser mellem 4.000 og 5.000 indbyggere. Det største bysamfund på Antarktis er McMurdo Station, der i sommermånederne har omkring 1.200 indbyggere.

Foto: Ágúst Hákonarson