Regional Jet ATR72-600 (ES-ATD) opereret for SAS (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Jet Time-fly er landet hos Regional Jet

Estisk-polske Regional Jet, der flyver for SAS, har overtaget to af ATR72-flyene efter Jet Time.

Det estisk-polske flyselskab Regional Jet har haft en relativt udfordrende start med wetlease-aftalen, der omfatter en femårig kontrakt om at operere fire ATR72-600 for SAS på danske indenrigsruter og regionale ruter.

Selskabet startede operationerne for SAS søndag den 13. august med i første omgang to ATR72´ere. Men alt er ikke gået efter planen. På premieredagen måtte Regional Jet foretage et flybytte på den allerførste flyvning, således at der blev fløjet med forsinkelser på op imod en time det meste af dagen.

Senere kom det frem, at det var nødvendigt det meste af september at indsætte Nordicas CRJ700-fly for at kunne opfylde de kontraktslige forpligtelser overfor SAS, da de sidste to ATR72-fly var forsinkede.

Generelt har opstartsperioden været præget af relativt mange forsinkelser og enkelte aflysninger, men det skulle der snart komme styr på, da Regional Jet nu har fået leveret de sidste to ATR72-fly, ligesom der efterhånden også kommer personale ind, der først skulle frigøres fra forpligterne hos Jet Time.

To fly i fuld bemaling
Rent faktisk har Regional Jet overtaget to fly fra Jet Time. Der er tale om Skagul Viking (OY-JZE), der hos Regional Jet er blevet registreret som ES-ATC. Det andet fly fra Jet Time er Skjalm Viking (OY-JZF), som nu hedder ES-ATD.

Flyene er blevet idriftsat henholdsvis 11. og 19. september og er begge leaset fra Billund-selskabet Nordic Aviation Capital, som er ejer af flyene, der fremstår i fuld SAS-bemaling.

ES-ATB er også i SAS-bemaling, mens ES-ATA stadig mangler at komme en tur gennem malerhalen, da flyet stadig fremstår i den lidt særegne bemaling med den mørkeblå farve ned over den bageste del af skroget samt på flyets hale. Det var bemalingen hos østrigske InterSky, som flyet har været i drift hos frem til november 2015.

 

Relaterede artikler:

Nordica CRJ700-fly på danske indenrigsruter

SAS-leverandør dropper navneskifte

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Første SAS-fly til Regional Jet

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

x

Læs Også

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.

CPH vil have arbejde med takstændring sat på pause

Forslaget til ny regulering af CPH er så mangelfuldt, at lovarbejdet bør sættes på pause i stedet for at den reviderede lov indføres ved årsskiftet. Det mener Københavns Lufthavn.

Lufthansa: Kendte ikke til ny SAS-rute til München

SAS præsenterede i torsdags en ny rute fra Aarhus til München, men den europæiske salgsdirektør hos samarbejdspartneren Lufthansa måtte erfare det gennem medierne.