(Foto: PR)

Jet Time igen klar til vækst

Efter at have halveret medarbejderskaren og skåret produktionen ned til en tredjedel, vil Jet Time nu øge produktionen og flyflåden med 50 procent.

Over de næste tre år vil det danske flyselskab Jet Time øge sin produktion og sin flyflåde med 50 procent. Dermed er selskabet på ny klar til vækst efter flere år med dundrende underskud og eksekveringen af en omfattende genopretningsplan.

Jet Time’s forretning var ganske enkelt blevet for kompliceret med både charterflyvninger med Boeing 737-fly, fragtflyvninger med samme flytype og flyvninger for SAS med ATR72 turbopropfly. Kerneforretningen med charterflyvninger gav overskud, men fragtflyvningerne og ATR-produktionen for SAS var kæmpe underskudsforretninger, ligesom det var dyrt at have seks forskellige flytyper.

Derfor gennemførte selskabet en enorm genopretning, som blandt andet betød et farvel til næsten halvdelen af de 700 ansatte, en nedskæring af produktionen til en tredjedel og et farvel til 22 ud af i alt 28 fly.

Den har båret frugt og som CHECK-IN.dk kunne fortælle onsdag, så kom Jet Time ud af regnskabsåret 2016/17 med et overskud på 12,5 mio. kroner mod et minus på 298 mio. kroner året før.

I gang med gradvis vækst
Nu er selskabet parat til at kigge fremad mod en fremtid med snart kun én flytype og fokus udelukkende på to forretningsområder; charterflyvninger og såkaldte ACMI-flyvninger for andre flyselskaber.

”Vi skal i gang med en gradvis vækst, som vi kan kontrollere. Det er målet om tre år at have øget vores produktion målt i flyvetimer med 50 procent,” siger Jet Time’s direktør Jørgen Holme til CHECK-IN.dk.

Væksten skal især komme fra ACMI-markedet. ACMI står for aircraft, crew, maintenance og insurance (på dansk fly, besætning, vedligehold og forsikring, red.) og dækker over det fænomen, der også kaldes wet lease. Her opererer et selskab i kortere eller længere tid fly for andre selskaber, der selv står og mangler kapacitet. Wet lease-operatøren stiller med fly og besætninger og sørger selv for vedligehold og forsikring af flyet. Det andet selskab står for at betale brændstof, handling, startafgifter og lignende.

”ACMI-markedet er interessant at vokse ind i. Her ser vi nogle spændende muligheder, så længe vi kan møde de forventninger partnerne stiller til omkostningsniveau og fleksibilitet. Vi vokser gerne i chartermarkedet, men vi vil gerne have at en langt større del af vores produktion bliver på langsigtede ACMI-kontrakter,” siger Jørgen Holme og fortsætter:

”Vi har et stærkt produkt, som de store nordeuropæiske aktører gerne vil have. Det viser vores tidligere erfaringer.”

Jet Time har tidligere opereret fly på ACMI-kontrakter for blandt andre British Airways, Finnair og Norwegian.

Det er dog ikke Jet Time’s plan at kaste sig hovedkulds ind på det stærkt konkurrenceprægede ACMI-marked, hvor mange øst- og sydeuropæiske aktører også gør sig til.

”Vi skal evne at kunne håndtere ACMI-produktion. Derfor bliver det en gradvis tilgang, og vi kommer ikke til at hoppe rundt i ad hoc-markedet med korttidsaftaler,” understreger Jørgen Holme.

Skandinavisk personale en konkurrencefordel
Kollegerne i det dansk-lettiske Primera Air har flyttet en stor del af sin produktion til Baltikum, ligesom SAS snart åbner baser i London og Malaga. I begge tilfælde for at reducere omkostningerne ved i stigende grad ikke at anvende personale ansat på skandinaviske løn- og arbejdsvilkår.

Hos Jet Time har man på nuværende tidspunkt ikke planer om at flytte sine baser i København, Billund og Helsinki og ansætte personalet på andet end danske og svenske vilkår. For især på chartermarkedet er det faktisk en konkurrencefordel at kunne tilbyde skandinavisk personale, mener Jørgen Holme.

”At kunne stille med skandinavisk personale er en faktor, der betyder noget med den serviceprofil vi har og det marked vi appellerer til,” pointerer Jørgen Holme.

Op på 12 fly
Fra at have haft 28 fly fordelt på ATR72-600 og ATR72-500 turbopropfly, Boeing 737-300 og Boeing 737-400 i fragtversion og Boeing 737-300 og -700 i passagerversion, så er selskabet i dag nede på at have en Boeing 737-300 og fem Boeing 737-700 passagerfly. Derudover opererer man tre Boeing 737-800 fly for TUI.

Til december forlader Boeing 737-300 flyet Jet Time-flåden. I januar kommer et sjette Boeing 737-700 fly til og til foråret er det planen at hente to egne Boeing 737-800 fly ind til sommerproduktionen. Samtidig leveres de to andre Boeing 737-800 fly tilbage til TUI.

Dermed vil Jet Time have otte Boeing 737 fly, som alle er ”Next Generation-serien. Men for at kunne øge produktionen med de ønskede 50 procent over de næste tre år, så er der brug for flere fly.

”Otte fly er for lidt på den lange bane. Om tre år skulle vi gerne være oppe på 11 – 12 fly og på længere sigt gerne flere,” understreger Jørgen Holme.

 

Relaterede artikler:

Atter overskud i Jet Time

Jet Time udfaser fly på stribe

Jet Time forventer at blive rentabel i 2016/17

Jet Time: 300 mio. kroner i underskud

Jet Time fyrer hver tredje

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.