Jet Time lavede regnskabsfejl

Hensættelse af forpligtelser til vedligeholdelse af operationelt leasede fly har været behæftet med fejl i tidligere Jet Time-regnskaber. I det seneste korrigerede regnskab er der hensat 154,5 mio. kroner til vedligeholdelse.

Tidligere årsregnskaber fra Jet Time har indeholdt fejl i den regnskabsmæssige behandling af forpligtelser til vedligeholdelse af operationelt leasede fly. Det oplyser selskabet i den netop offentliggjorte årsrapport for 2014/15.

Praksis har i tidligere regnskaber været, at Jet Time har udgiftsført betalinger til leasinggivere løbende, og der har alene været hensat omkostninger til tilbagelevering af fly efter leasingaftalernes udløb. Herudover har omkostninger til større vedligeholdelsesarbejder på de leasede fly været aktiveret på tidspunktet for færdiggørelsen og afskrevet indtil det næste forventede vedligeholdelsesarbejde.

Den praksis går ikke længere. Den betød således, at Jet Time den 1. september 2014 ved indgangen til det seneste regnskabsår havde hensat blot 5,9 mio. kroner til flyvedligeholdelse. Dette beløb er efterfølgende blevet justeret op til 69,4 mio. kroner efter det ændrede regnskabsprincip, mens de hensatte forpligtelser alene i 2014/15 er beregnet til at udgøre 154,5 mio. kroner.

Det er således principielt tale om “papirpenge“, da det ikke har nogen likviditetsmæssig virkning, men det påvirker i høj grad selskabets balance.

Ændret forretningsprofil spiller ind
Udarbejdelsen af Jet Time´s årsregnskab for 2014/15 er foregået i samarbejde med revisionsvirksomheden Price Waterhouse Coopers, mens Ernst & Young har haft ansvaret de foregående år.

Bestyrelsesformand Lars Thuesen afviser, at de ændrede regnskabsprincipper er sket som følge af, at Jet Time har skiftet revisionsselskab.

“Hvis du kigger på 10 flyselskaber, vil der være 10 forskellige måder at gøre det på. Vi har hidtil hensat forpligtelser til vedligeholdelse efter den måde et flyselskab med ren charter-produktion vil gøre. I dag er det andre forhold, der spiller ind, da vi også har en ACMI-forretning,“ siger Lars Thuesen til CHECK-IN.dk.

Det fremgår i øvrigt af den seneste årsrapport, at Jet Time har en gæld vedrørende skader på leasede fly på i alt 15 mio. kroner.

Jet Time fik den 27. august sidste år en større skade på et Boeing 737-fly, der var på wetlease-kontrakt for Arkefly / TUI Airlines i Holland. To dæk eksploderede ved starten fra Izmir-Adnan Menderes Lufthavn, og flyet kørte fuldt lastet tilbage til terminalen på hjulfælgene. Fire dage senere blev det 25 år gamle Boeing 737-300 fly tilbageleveret til leasinggiveren, der var Nordic Aviation Capital i Billund. Flyet har ikke været på vingerne siden og er tilsyneladende blevet pensioneret.