Boeing 737-fly fra Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Jet Time og SAS trak læsere til

Nervøse stewardesser, et dansk flyselskab i krise og solo-historier fra SAS-verdenen var læsernes favoritter på CHECK-IN.dk i 2016.

Alle omkring 1.600 historier på CHECK-IN.dk i løbet af 2016 er blevet læst flittigt. Nogle er dog blevet læst lidt mere end andre historier. Og nogle historier har for alvor givet de andre baghjul og er røget ind på listen over årets 20 mest læste historier.

Årets suverænt mest læste historie handlede om en Norwegian-kabinebesætning, der nægtede at flyve videre med to slovakiske piloter, der lavede flere fejl på en flyvning fra Kristiansand til Oslo.

En advarsel fra Udenrigsministeriet trak også rigtig mange læsere og kom ind på andenpladsen, blandt andet fordi den blev delt flittigt på de sociale medier. Det samme gjorde sig gældende for årets tredjemest læste historie, der egentlig bare handlede om en ny dansk indenrigsrute. Men interessen for den nye SAS-rute til Færøerne var så stor, at rutenyheden røg direkte ind på podiepladsen. Ikke mindst fordi CHECK-IN.dk var først med nyheden.

Først var vi også med sidste års fjerdemest læste nyhed om at SAS sælger Cimber. CHECK-IN.dk kunne ”breake” nyheden i september og SAS bekræftede da også i midten af december, at man forhandler om et salg. Det er bare ikke faldet på plads endnu. Når det gør det, så skal vi nok være først med nyheden – som uden tvivl bliver en af dette års mest læste historier.

Vanen tro var SAS’ gøren og laden generelt godt læsestof. Otte af årets 20 mest læst historier handlede da også om Skandinaviens største flyselskab. Et miks af historier om udflagning, produkter, ruter og design af fly og uniformer. Ikke mindst nyheden om at SAS ikke længere vil give premium-passagerer adgang til 42 lounges rundt om i verden, tiltrak sig stor opmærksomhed i årets sidste uger. Det samme gjorde en intern besked fra SAS-boss Rickard Gustafson, som CHECK-IN.dk var kommet i besiddelse af. Her skrev SAS-chefen, at man så på muligheden for at udflage dele af produktionen fra Skandinavien og etablere base et sted i Europa. Godt en måned senere kunne SAS fortælle, at man så på London som en mulig ny base.

Trak store overskrifter
Normalt lever det danske flyselskab Jet Time en stille tilværelse og får tiden til at gå med at flyve chartergæster sydpå, operere turbopropfly for SAS og flyve pakker rundt i Europa for et stort kurérfirma. Ingen direkte salg til slutkunder, men store konktrakter, hvor man flyver på vegne af eller for andre.

Store økonomiske vanskeligheder for Jet Time betød imidlertid, at selskabet flere gange i løbet af året trak store overskrifter. Fire ud af årets 20 mest læste historier handlede da også om Jet Time med historien om at de fyrer hver tredje, som den højest placerede på en femteplads.

Et andet flyselskab, som til gengæld næsten er forsvundet fra listen, er Ryanair. I 2015 handlede otte af årets 20 mest læste historier om Ryanair, da 2015 netop var året, hvor de etablerede base i CPH og tabte sagen i Arbejdsretten. I 2016 var der kun en Ryanair-historie i top 20.

Efterdønningerne af sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken i CPH i 2015 og den lange ventetid i sikkerhedskontrollen er nok nogle af de emner, som CHECK-IN.dk har skrevet mest om i 2016. Problematikken sniger sig da også lige akkurat ind på en 18. plads med historien om at Thomas Cook Airlines Scandinavia gerne så, at Københavns Lufthavn genåbnede Terminal 1.

CHECK-IN.dk havde i 2016 i alt mere end seks millioner sidevisninger og næsten 2,7 mio. besøgende.

 

De 20 mest læste historier på CHECK-IN.dk i 2016

Turde ikke flyve med slovakiske Norwegian-piloter
UM: Øget trussel mod tyrkiske turistmål
SAS åbner CPH-rute til Færøerne
SAS sælger Cimber
Jet Time fyrer hver tredje
Her er de nye SAS-uniformer
Razzia i Ryanair-crewrum
Norwegian lader tusindvis af passagerer i stikken
Rutelukninger hos SAS
Hundredvis af flyvninger til og fra Grækenland aflyst
SAS-boss: Udflagning kan være en mulighed
Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time
SAS: Massestop for adgang til lounges
SAS-stewardesser bryder ud af personaleforening
Her er Norwegians kommende A321-ruter
Norwegian stopper flyvninger med Go2Sky-piloter
Jet Time-direktør ude efter fem måneder
Flyselskab vil have Terminal 1 i CPH genåbnet
Jet Time afskediger 25 ansatte og reducerer flyflåde med 30 procent
SAS får nyt kabinedesign på A320neo

 

Relaterede artikler:

Ryanair og SAS har fat i læserne

Ryanair, SAS og Norwegian dominerede

Læsernes favorithistorier i 2013