Boeing 737-fly fra Jet Time i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.

Lørdag den 2. september flyver Jet Time efter planen sidste gang for SAS med ATR72-flyene. Wetleaseaftalen mellem SAS og Jet Time blev oprindeligt indgået i begyndelsen af april 2013, hvor de første fire splinternye ATR72-600 blev indsat i produktion i slutningen af oktober samme år.

Det blev dog begyndelsen til et par svære år for det danske flyselskab, der pludselig havde fået en stor kompleksitet i forretningen. I løbet af tre år havde ATR72-produktionen i kombination med andre udfordringer samlet kostet Jet Time over en halv milliard kroner i underskud. Derfor blev det i slutningen af 2016 besluttet, at skære ACMI-flyvninger med ATR72-fly samt fragtsegmentet væk, så flyselskabet kunne komme back-to-basic med charter- og ACMI-produktion med de velkendte Boeing 737-fly.

Trods afslutningen af wetleaseaftalen omkring ATR-flyene vil der stadig være opgaver for Jet Time i forhold til SAS.

”Selvom Jet Time ikke længere skal flyve kontraktflyvninger med ATR-flyene, så fortsætter samarbejdet med Jet Times Boeing 737-fly på ad hoc-basis,” siger Mikael Wångdahl, direktør for ekstern produktion hos SAS, til CHECK-IN.dk.

Jet Time og DAT på ad hoc-flyvninger
SAS har i dag længerevarende wetleaseaftaler med CityJet, Flybe og snart også Regional Jet, ligesom spanske Air Nostrum midlertidigt er taget ind i en fem måneders periode for at afdække manglende kapacitet på de regionale flyvninger.

Derimod er der udsigt til, at Jet Time sammen med Danish Air Transport (DAT) bliver faste ad hoc operatører, når mellemdistanceflyene hos SAS bliver taget ud af drift til uplanlagt vedligeholdelse.

”Vi benytter også DAT, som vi også har gode erfaringer med, og som allerede flyver lidt for os i dag,” bekræfter Mikael Wångdahl.

Hos Jet Time kan man fra efteråret tilbyde seks Boeing 737-700 fly med plads til 148 passagerer, mens DAT flyver med fire 180 sæders Airbus A320-200 samt MD83-flyet, der er indrettet med 165 sæder.

 

Relaterede artikler:

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

DAT flyver for SAS-partnere

Flere DAT-flyvninger for SAS

DAT og SAS udvider samarbejde

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

x

Læs Også

SAS fordobler besparelsesprogram

SAS kom ud af finansårets andet kvartal med et driftsunderskud på 259 mio. svenske kroner, og selskabet planlægger nu flere besparelser samt en omorganisering fra den 1. juli.

S-politiker: Beskidte toiletter og pendlerchikane i CPH

Socialdemokratiets transportordfører langer kraftigt ud efter forholdene i Københavns Lufthavn.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

En dugfrisk analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe viser, at Stockholm og Oslo øger flyforbindelser med op til 51 procent, mens CPH går 30 procent tilbage.

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.