Boeing 737-fly fra Jet Time i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.

Lørdag den 2. september flyver Jet Time efter planen sidste gang for SAS med ATR72-flyene. Wetleaseaftalen mellem SAS og Jet Time blev oprindeligt indgået i begyndelsen af april 2013, hvor de første fire splinternye ATR72-600 blev indsat i produktion i slutningen af oktober samme år.

Det blev dog begyndelsen til et par svære år for det danske flyselskab, der pludselig havde fået en stor kompleksitet i forretningen. I løbet af tre år havde ATR72-produktionen i kombination med andre udfordringer samlet kostet Jet Time over en halv milliard kroner i underskud. Derfor blev det i slutningen af 2016 besluttet, at skære ACMI-flyvninger med ATR72-fly samt fragtsegmentet væk, så flyselskabet kunne komme back-to-basic med charter- og ACMI-produktion med de velkendte Boeing 737-fly.

Trods afslutningen af wetleaseaftalen omkring ATR-flyene vil der stadig være opgaver for Jet Time i forhold til SAS.

”Selvom Jet Time ikke længere skal flyve kontraktflyvninger med ATR-flyene, så fortsætter samarbejdet med Jet Times Boeing 737-fly på ad hoc-basis,” siger Mikael Wångdahl, direktør for ekstern produktion hos SAS, til CHECK-IN.dk.

Jet Time og DAT på ad hoc-flyvninger
SAS har i dag længerevarende wetleaseaftaler med CityJet, Flybe og snart også Regional Jet, ligesom spanske Air Nostrum midlertidigt er taget ind i en fem måneders periode for at afdække manglende kapacitet på de regionale flyvninger.

Derimod er der udsigt til, at Jet Time sammen med Danish Air Transport (DAT) bliver faste ad hoc operatører, når mellemdistanceflyene hos SAS bliver taget ud af drift til uplanlagt vedligeholdelse.

”Vi benytter også DAT, som vi også har gode erfaringer med, og som allerede flyver lidt for os i dag,” bekræfter Mikael Wångdahl.

Hos Jet Time kan man fra efteråret tilbyde seks Boeing 737-700 fly med plads til 148 passagerer, mens DAT flyver med fire 180 sæders Airbus A320-200 samt MD83-flyet, der er indrettet med 165 sæder.

 

Relaterede artikler:

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

DAT flyver for SAS-partnere

Flere DAT-flyvninger for SAS

DAT og SAS udvider samarbejde

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

x

Læs Også

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Kampen mod SAS-boksen

ANMELDELSE: Et helt håbløst nyt madkoncept er omtrent eneste "hår i suppen" på en flyvning med SAS fra Færøerne til København.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.