Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Den 2. september i år flyver det danske flyselskab Jet Time for sidste gang for SAS med ATR72-600 turboprop-fly. En operation, der har været tabsgivende stort set lige fra starten i november 2013 og har bidraget væsentligt til de trecifrede millionunderskud, som Jet Time har måtte indkassere.

For at komme ovenpå igen rent øknonomisk iværksatte Jet Time i november sidste år en omfattende spareplan, hvor man blandt andet besluttede at stoppe med at flyve for SAS. Et engagement, som er blevet nedtrappet fra 8-11 ATR72-fly til i dag fire ATR72-600 fly. Den 13. august tages to fly ud af produktion og den 2. september flyver de to sidste fly så for sidste gang for SAS.

Siden annonceringen af spareplanen har Jet Time løbende sagt farvel til piloter og kabinepersonale, som har søgt nye græsgange.

Opfylde SAS-kontrakt
Estiske Regional Jet ÖU overtager SAS-produktionen og starter den 15. august ud med to ATR-fly og øger i september til fire. CHECK-IN.dk kunne fredag fortælle, at Regional Jet OÜ og deres bemandingsselskab PAS Aviation har svært ved at finde piloter og kabinepersonale til flyene. PAS Aviation kritiserede Jet Time for at have lavet meget rigide ”stay-on kontrakter” med mange af piloterne, så de ikke kan starte i Regional Jet OÜ samtidig med, at selskabet starter sine flyvninger for SAS.

Men hos Jet Time melder man hus forbi.

”Vi er først og fremmest optaget af at opfylde kontrakten med SAS. Det er nødt til at være vores prioritet nummer et. Nummer to er at hjælpe medarbejderne videre til nye jobs,” siger underdirektør Birthe Madsen fra Jet Time.

Tager til Østen
Hvor medarbejderne vælger at fortsætte deres karriere er hverken Jet Time eller Regional Jet OÜ herrer over, pointerer Birthe Madsen.

”Stavnsbåndet er ophævet, så piloterne og kabinepersonalet vælger frit hvor de vil hen. Nogle er taget til Østen, mens andre er blevet omskolet til Boeing 737,” forklarer Birthe Madsen.

Jet Time har blandt andet samarbejdet med bemandingsselskabet OSM Aviation, der leverer personale til Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Flybe genkender ikke Jet Time’s SAS-problemer

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

Jet Time fyrer hver tredje

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

SAS vender tilbage til Beirut

En rute fra København til Libanons hovedstad Beirut er en af 11 danske SAS-rutenyheder i sommertrafikprogrammet for 2018, der også indeholder en ny fransk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS stormer mod PR-toppen

SAS har sikret sig den bedste placering nogensinde i de 16 år, hvor analysevirksomheden Aalund har gennemført den årlige undersøgelse til PR-Barometret.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.