Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Den 2. september i år flyver det danske flyselskab Jet Time for sidste gang for SAS med ATR72-600 turboprop-fly. En operation, der har været tabsgivende stort set lige fra starten i november 2013 og har bidraget væsentligt til de trecifrede millionunderskud, som Jet Time har måtte indkassere.

For at komme ovenpå igen rent øknonomisk iværksatte Jet Time i november sidste år en omfattende spareplan, hvor man blandt andet besluttede at stoppe med at flyve for SAS. Et engagement, som er blevet nedtrappet fra 8-11 ATR72-fly til i dag fire ATR72-600 fly. Den 13. august tages to fly ud af produktion og den 2. september flyver de to sidste fly så for sidste gang for SAS.

Siden annonceringen af spareplanen har Jet Time løbende sagt farvel til piloter og kabinepersonale, som har søgt nye græsgange.

Opfylde SAS-kontrakt
Estiske Regional Jet ÖU overtager SAS-produktionen og starter den 15. august ud med to ATR-fly og øger i september til fire. CHECK-IN.dk kunne fredag fortælle, at Regional Jet OÜ og deres bemandingsselskab PAS Aviation har svært ved at finde piloter og kabinepersonale til flyene. PAS Aviation kritiserede Jet Time for at have lavet meget rigide ”stay-on kontrakter” med mange af piloterne, så de ikke kan starte i Regional Jet OÜ samtidig med, at selskabet starter sine flyvninger for SAS.

Men hos Jet Time melder man hus forbi.

”Vi er først og fremmest optaget af at opfylde kontrakten med SAS. Det er nødt til at være vores prioritet nummer et. Nummer to er at hjælpe medarbejderne videre til nye jobs,” siger underdirektør Birthe Madsen fra Jet Time.

Tager til Østen
Hvor medarbejderne vælger at fortsætte deres karriere er hverken Jet Time eller Regional Jet OÜ herrer over, pointerer Birthe Madsen.

”Stavnsbåndet er ophævet, så piloterne og kabinepersonalet vælger frit hvor de vil hen. Nogle er taget til Østen, mens andre er blevet omskolet til Boeing 737,” forklarer Birthe Madsen.

Jet Time har blandt andet samarbejdet med bemandingsselskabet OSM Aviation, der leverer personale til Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Flybe genkender ikke Jet Time’s SAS-problemer

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

Jet Time fyrer hver tredje

x

Læs Også

SAS fordobler besparelsesprogram

SAS kom ud af finansårets andet kvartal med et driftsunderskud på 259 mio. svenske kroner, og selskabet planlægger nu flere besparelser samt en omorganisering fra den 1. juli.

S-politiker: Beskidte toiletter og pendlerchikane i CPH

Socialdemokratiets transportordfører langer kraftigt ud efter forholdene i Københavns Lufthavn.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

En dugfrisk analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe viser, at Stockholm og Oslo øger flyforbindelser med op til 51 procent, mens CPH går 30 procent tilbage.

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.