Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Den 2. september i år flyver det danske flyselskab Jet Time for sidste gang for SAS med ATR72-600 turboprop-fly. En operation, der har været tabsgivende stort set lige fra starten i november 2013 og har bidraget væsentligt til de trecifrede millionunderskud, som Jet Time har måtte indkassere.

For at komme ovenpå igen rent øknonomisk iværksatte Jet Time i november sidste år en omfattende spareplan, hvor man blandt andet besluttede at stoppe med at flyve for SAS. Et engagement, som er blevet nedtrappet fra 8-11 ATR72-fly til i dag fire ATR72-600 fly. Den 13. august tages to fly ud af produktion og den 2. september flyver de to sidste fly så for sidste gang for SAS.

Siden annonceringen af spareplanen har Jet Time løbende sagt farvel til piloter og kabinepersonale, som har søgt nye græsgange.

Opfylde SAS-kontrakt
Estiske Regional Jet ÖU overtager SAS-produktionen og starter den 15. august ud med to ATR-fly og øger i september til fire. CHECK-IN.dk kunne fredag fortælle, at Regional Jet OÜ og deres bemandingsselskab PAS Aviation har svært ved at finde piloter og kabinepersonale til flyene. PAS Aviation kritiserede Jet Time for at have lavet meget rigide ”stay-on kontrakter” med mange af piloterne, så de ikke kan starte i Regional Jet OÜ samtidig med, at selskabet starter sine flyvninger for SAS.

Men hos Jet Time melder man hus forbi.

”Vi er først og fremmest optaget af at opfylde kontrakten med SAS. Det er nødt til at være vores prioritet nummer et. Nummer to er at hjælpe medarbejderne videre til nye jobs,” siger underdirektør Birthe Madsen fra Jet Time.

Tager til Østen
Hvor medarbejderne vælger at fortsætte deres karriere er hverken Jet Time eller Regional Jet OÜ herrer over, pointerer Birthe Madsen.

”Stavnsbåndet er ophævet, så piloterne og kabinepersonalet vælger frit hvor de vil hen. Nogle er taget til Østen, mens andre er blevet omskolet til Boeing 737,” forklarer Birthe Madsen.

Jet Time har blandt andet samarbejdet med bemandingsselskabet OSM Aviation, der leverer personale til Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Flybe genkender ikke Jet Time’s SAS-problemer

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

Jet Time fyrer hver tredje

x

Læs Også

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

SAS: It-problemer forsinker EuroBonus-forbedringer

På grund af en it-opgradering, som viste sig at være mere omfattende end først antaget, kan SAS ikke lancere en række forbedringer af EuroBonus-programmet.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Kampen mod SAS-boksen

ANMELDELSE: Et helt håbløst nyt madkoncept er omtrent eneste "hår i suppen" på en flyvning med SAS fra Færøerne til København.