Jet Time vil fokusere på ACMI og fragt

Jet Time viser endnu engang vejen med et årsregnskab præget af stabilitet. Men aflyste charterflyvninger påvirker i stigende grad indtjeningen negativt, og det får Jet Time til at fokusere mere på ACMI og fragt.

Hos rederierne på verdenshavene siger man ofte, at hvis man sejler efter et af Maersk-skibene med den syvtakkede stjerne, så vil der være penge at hente. Rederiet A.P. Møller – Mærsk er nemlig kendt for sin stabile indtjening i skibsfarten

Indenfor luftfarten er det den tidligere Maersk Air-flyvechef Klaus Ren, der viser vejen for flyselskaberne. Siden etableringen af Jet Time i foråret 2006 har kursen stået på vækst og stabil indtjening.

Således har Jet Time netop afsluttet regnskabsåret 1. september 2012 – 31. august 2013 med en omsætning på 1.378 mio. kroner samt et nettoresultat på 30,1 mio. kroner. En tocifret vækst i såvel omsætning som bundlinje i forhold til det foregående regnskabsår.

De første to år af selskabets drift i 2007/07 og 2007/08 måtte Jet Time dog sammenlagt indkassere et tab på 36,6 mio. kroner, men sidenhen har bundlinjen i de fem efterfølgende år sammenlagt bragt et positivt resultat på 87,6 mio. kroner til aktionærerne i det danske flyselskab.

Resultatet i seneste regnskabsår er sket ved hjælp af 13 Boeing 737-fly og i gennemsnit 411 fuldtidsbeskæftigede medarbejdere. Det skal ses i forhold til, at Jet Time blot beskæftigede 49 ansatte i det første driftsår. Så her er beviset på et særdeles succesfuldt iværksætterprojekt, der giver jobskabelse og økonomisk vækst.

Charter påvirker negativt
Jet Time har i dag tre forretningsmæssige ben. Først og fremmest er der charterflyvninger, der siden selskabets etablering har været kerneforretningen. Men herudover er der også ACMI-aktiviteter (flyvninger for andre selskaber) samt fragtflyvninger for store fragtselskaber.

Det er de to første områder, at Jet Time fremover vil have sit hovedfokus. I seneste regnskabsår voksede antallet af ACMI-flyvninger fra 1.200 til 2.000, hvilket svarer til en vækst på 66 procent. Charteropgaverne voksede med 375 rundture til i alt 3.175 rundture, hvilket svarer til en vækst på 13 procent.

I sommeren 2013 fik Jet Time et betydeligt antal aflysninger fra charteroperatørerne i Danmark som følge af en svag efterspørgsel. Denne tendens ser ud til at fortsætte i 2013/14 regnskabet blandt andet som følge af de ustabile forhold i Egypten.

“Disse forhold har haft, og vil få, negativ indtjeningsmæssig konsekvens for selskabet,“ skriver Jet Time i årsrapporten.

På den baggrund er Jet Time forsigtig med at estimere indtjeningsmulighederne i 2013/14 indenfor charterproduktionen, og det er samtidig den direkte årsag til, at Jet Time vil være endnu stærkere fokuseret på fragt og ACMI i den kommende tid.

”Hidtil har vi været heldige at kunne erstatte aflyste charterflyvninger med ACMI. Det bliver dog særdeles udfordrende at tjene penge på traditionel charterflyvning i det regnskabsår vi er inde i,“ siger administrerende direktør Klaus Ren til CHECK-IN.dk.

15.000 regionalflyvninger for SAS
Jet Time påbegyndte den 1. november ACMI-flyvninger for SAS på en langtidskontrakt. Der blev i efteråret leveret to fabriksnye ATR72-600 fly, der senere skal efterfølges af yderligere fire til seks fly. Når aftalen med SAS er fuldt implementeret i 2014/14 vil Jet Time gennemføre årligt 15.000 regionalflyvninger for SAS.

Hidtil har Jet Time fløjet en del ACMI for Norwegian, men der er ikke meget flyvning for det norske lavprisflyselskab i øjeblikket. Ifølge Klaus Ren skyldes det dog ikke, at Norwegian vil neddrosle samarbejdet som følge af Jet Time´s store strategiske samarbejdsaftale med konkurrenten SAS.

”Hele vejen mens vi har forhandlet med SAS, har vi understreget af vi har fløjet ACMI for 37 selskaber. Man skal formå at holde sig neutral så man ikke giver fordele til nogen operatører. Vi har øvet os på charterarrangørerne i mange år, men jeg kan godt forstå, hvis nogle udefra kan have den opfattelse.”

”Hvis Norwegian står og skal bruge flyvemaskiner næste sommer, så er vi parate til at levere,“ siger Jet Time-direktøren.

Endnu et fragtfly på vej
På fragtområdet anskaffede Jet Time i oktober selskabets første deciderede fragtfly. Et Boeing 737-400 fly, der skal beskæftiges på en langtidskontrakt for det belgiske fragtselskab TNT på ruten fra Liege til Västerås i Sverige. Herudover råder Jet Time over to Boeing 737-300QC (Quick Change) fly, der om sommeren typisk flyver med passagerer, men i vintersæsonen konverteres til fragtfly.

”Vi forhandler om et nyt fragtfly i øjeblikket. Man skal ikke blive overrasket, hvis vi finder ny beskæftigelse derude,“ fortæller Klaus Ren til CHECK-IN.dk.

Et ustabilt dansk chartermarked har også fået Jet Time til at se på mulighederne i andre markeder. Således vil Jet Time i sommeren 2014 for første gang have to fly baseret i Helsinki. “De langsigtede muligheder på det finske marked forekommer interessante,“ hedder det i årsrapporten.

Jet Time er ejet af de to direktører Klaus Ren og John Uggerhøj i forening med fem andre aktionærer. Største aktionær er Lars Thuesen gennem sit investeringsselskab Nosca A/S med en ejerandel på 29 procent.