Wamos Air Boeing 747-400 (Foto: William Verguet)

Jumbojet kommer Norwegian til undsætning

Det er svært at opdrive ledig flykapacitet i denne sommer, og som følge af pilotmangel må Norwegian nu leje jumbojets og andre langdistancefly til europæiske ruter.

Ressourceknaphed har tvunget Norwegian til at indsætte det tunge kavaleri for at kunne afvikle flyvningerne i sommertrafikprogrammet. Senest har Norwegian været nødt til at benytte et 477-sæder stort Boeing 747-400 fly fra spanske Wamos Air (tidligere Pullmantur Air, red.) på selskabets europæiske ruter.

Jumbojetten med registreringen EC-KXN blev indlejet på en wetlease-aftale den 22. juni, hvor den første flyvning for Norwegian fandt sted mellem Oslo og Nice. Sidenhen har flyet været på vingerne 27 gange primært på Nice-ruten, men også på flyvninger fra Oslo til Barcelona, Málaga, Madrid, Budapest, Prag og Rom samt mellem Oslo og New York.

Men det kniber gevaldigt med punktligheden. Således har 21 af de 27 flyvninger været moderat eller svært forsinkede, hvilket sikkert ikke har vakt begejstring hos passagererne, der også måtte kigge langt efter de moderne fly, som Norwegian har markedsført sig på.

Det store langdistancefly blev oprindeligt leveret til Malaysia Airlines den 30. marts 1994 og har gennem tiden også været beskæftiget hos Air India, Garuda Indonesia samt Saudi Arabian Airlines.

Flere langdistancefly
Det er ikke kun den store jumbojet, der er kommet Norwegian til undsætning. Det har også været nødvendigt at indsætte et stort Airbus A340-300 fly fra portugisiske Hifly, der er storleverandør af flyvninger til det norske lavprisflyselskab, når der er tekniske problemer og kapacitetsmangel.

Det nye vikarfly (registrering 9H-JAI), red.) stammer dog fra Hifly Malta, der er et datterselskab af Hifly. Flyet er næsten 19 år gammelt og har tidligere været i tjeneste hos Singapore Airlines og Emirates.

A340-flyet gennemførte en rundtur fra Stockholm til Nice den 4. juli og har de sidste par dage fløjet mellem den svenske hovedstad og henholdsvis Barcelona, Málaga, Rom og Nice.

Udover de to langdistancefly, der i øjeblikket er på opgave for Norwegian, er der i sommertrafikprogrammet wetleaset fly og besætninger med flytyperne Boeing 737-300/400/800, Boeing 757-200 samt Airbus A320-200. Således er der ni flyselskaber fra ikke færre end syv lande, der i denne sommer hjælper med at betjene 40 destinationer i Norwegians europæiske rutenetværk.

 

Relaterede artikler:

Norwegian advaret om pilotmangel for længe siden

Norwegian-aflysninger rammer Danmark

Boeing 757 hos Norwegian

Her er Norwegians kludetæppe af flyselskaber

Langrutefly på ruter mellem Skandinavien og Europa

 

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Norwegian hylder Benjamin Franklin

Norwegians halehelte-koncept har nu bredt sig til USA. Benjamin Franklin, der var en af arkitekterne bag Amerikas Forenede Stater, pryder halen på et Boeing 737 MAX 8-fly.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.