Wamos Air Boeing 747-400 (Foto: William Verguet)

Jumbojet kommer Norwegian til undsætning

Det er svært at opdrive ledig flykapacitet i denne sommer, og som følge af pilotmangel må Norwegian nu leje jumbojets og andre langdistancefly til europæiske ruter.

Ressourceknaphed har tvunget Norwegian til at indsætte det tunge kavaleri for at kunne afvikle flyvningerne i sommertrafikprogrammet. Senest har Norwegian været nødt til at benytte et 477-sæder stort Boeing 747-400 fly fra spanske Wamos Air (tidligere Pullmantur Air, red.) på selskabets europæiske ruter.

Jumbojetten med registreringen EC-KXN blev indlejet på en wetlease-aftale den 22. juni, hvor den første flyvning for Norwegian fandt sted mellem Oslo og Nice. Sidenhen har flyet været på vingerne 27 gange primært på Nice-ruten, men også på flyvninger fra Oslo til Barcelona, Málaga, Madrid, Budapest, Prag og Rom samt mellem Oslo og New York.

Men det kniber gevaldigt med punktligheden. Således har 21 af de 27 flyvninger været moderat eller svært forsinkede, hvilket sikkert ikke har vakt begejstring hos passagererne, der også måtte kigge langt efter de moderne fly, som Norwegian har markedsført sig på.

Det store langdistancefly blev oprindeligt leveret til Malaysia Airlines den 30. marts 1994 og har gennem tiden også været beskæftiget hos Air India, Garuda Indonesia samt Saudi Arabian Airlines.

Flere langdistancefly
Det er ikke kun den store jumbojet, der er kommet Norwegian til undsætning. Det har også været nødvendigt at indsætte et stort Airbus A340-300 fly fra portugisiske Hifly, der er storleverandør af flyvninger til det norske lavprisflyselskab, når der er tekniske problemer og kapacitetsmangel.

Det nye vikarfly (registrering 9H-JAI), red.) stammer dog fra Hifly Malta, der er et datterselskab af Hifly. Flyet er næsten 19 år gammelt og har tidligere været i tjeneste hos Singapore Airlines og Emirates.

A340-flyet gennemførte en rundtur fra Stockholm til Nice den 4. juli og har de sidste par dage fløjet mellem den svenske hovedstad og henholdsvis Barcelona, Málaga, Rom og Nice.

Udover de to langdistancefly, der i øjeblikket er på opgave for Norwegian, er der i sommertrafikprogrammet wetleaset fly og besætninger med flytyperne Boeing 737-300/400/800, Boeing 757-200 samt Airbus A320-200. Således er der ni flyselskaber fra ikke færre end syv lande, der i denne sommer hjælper med at betjene 40 destinationer i Norwegians europæiske rutenetværk.

 

Relaterede artikler:

Norwegian advaret om pilotmangel for længe siden

Norwegian-aflysninger rammer Danmark

Boeing 757 hos Norwegian

Her er Norwegians kludetæppe af flyselskaber

Langrutefly på ruter mellem Skandinavien og Europa

 

x

Læs Også

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

Officielt: Billund får Boeing 737 MAX-rute i 2018

I begyndelsen af maj næste år vil Icelandair indsætte helt splinternye Boeing 737 MAX-fly på ruten fra Reykjavik til Billund.

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.