Sønderborg Lufthavn. (Arkivfoto)

Kampagne skal lokke indenrigspassagerer tilbage

Sønderborg Lufthavn har igangsat en storstilet kampagne, der skal få passagererne tilbage på indenrigsruten mellem Sønderborg og København.

Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj, havde flyselskabet Danish Air Transport (DAT) en plan liggende klar i skuffen. Samme dag som konkursen blev anmeldt, påbegyndte DAT flyvninger mellem København og Sønderborg samt mellem København og Bornholm.

I første omgang var der tale om et nødprogram på Sønderborg-ruten. Det bar fartplanen da også præg af med væsentligt færre frekvenser og ugunstige afgangstider for især de passagerer, der skulle videre ud i verden fra Københavns Lufthavn.

Trafikken på den erhvervstunge indenrigsrute blev helt indstillet i sommerperioden, og først fra den 13. august har DAT valgt at gå ud med et nyt og mere heldækkende trafikprogram.

Fremover vil der være fire returflyvninger på ugens fire første dage og samlet 18 ugentlige frekvenser. Der flyves med et Dash 8-100 fly med plads til 32 passagerer. Netop denne flytype anskaffede DAT i forbindelse med ruteubuddet i Norge, hvor tildelingen af Lofoterne-ruterne blev omstødt af det norske Samferdselsdepartmentet.

Storstilet kampagne
Den reducerede betjening af Sønderborg-ruten siden Cimber-konkursenvil kræve, at der ofres en del ressourcer på at vinde passagererne tilbage. Målet for lufthavnen er samtidig at få fem daglig afgange i fremtiden, idet hyppige frekvenser er det eneste, der kan tiltrække og fastholde flypassagererne på indenrigsruten.

“Det er et realistisk mål, der ikke behøver at ligge så langt ude i fremtiden. I sagens natur er det dog alene markedet og efterspørgslen, der afgør mulighederne for at udvikle ruten yderligere,“ forklarer lufthavnschef Anders Sørensen fra Sønderborg Lufthavn.

Lufthavnen har derfor taget initiativ til at igangsætte en storstilet markedsføringskampagne, der skal medvirke til at få luft under ambitionerne. Lufthavnschefen ønsker ikke at oplyse prisen på kampagnen, men understreger at der er tale om et for lufthavnen betydeligt beløb.

Først og fremmest er der igangsat en direct-mail aktivitet til 500 erhvervsledere i regionen. Herudover indrykkes der annoncer i printmedier, radio og på internettet.

”Vores forventning er at vinde business-segmentet tilbage igen. Det er en meget udfordrende opgave, men vi tror på, at det er muligt,“ siger Anders Sørensen.

Aftale med SAS
Danish Air Transport indgik for nylig en såkaldt “interline-aftale“ med SAS, således at passagererne på ruten kan nyde godt af samarbejde om billetter, gennemgangspriser, gennemcheck af bagage samt hjælp ved driftsforstyrrelser. Samarbejdet indebærer også adgang til online check-in produktet hos SAS.

For at skabe øget loyalitet hos de mange rejsende fra regionen tilbyder DAT særlige rabatordninger hvis der rejses hyppigt og dermed købes mange billetter. Et årskort til et ubegrænset antal rejser på ruten kan erhverves for 300.000 kroner, mens et firmaklippekort til 50 rejser koster 67.500 kroner. Er behovet mindre kan man købe et personligt klippekort til 10 rejser. Her skal man punge ud med 13.500 kroner.

I 2011 var der omkring 70.000 passagerer på indenrigsruten mellem Sønderborg og København.