Turkish Airlines-fly i Istanbul Atatürk Airport. (Foto: Mertborak | CC 2.0)

Kaprer interkontinentale passagerer i Norden

Star Alliance-selskabet Turkish Airlines har en særdeles aggressiv markedsstrategi i Norden. Fødetrafikken fra Norden er især koncentreret om syv interkontinentale ruter fra Istanbul.

Turkish Airlines flyver i dag fra syv byer i Norden til Istanbul Ataturk Airport. Selvom der er en relativ stor lokaltrafik, handler det ligeså meget om at skabe en fødetrafik til det voksende megahub i den tyrkiske storlufthavn.

I sommertrafikprogrammet flyver Turkish Airlines 87 gange om ugen fra Danmark, Sverige, Norge og Finland til Istanbul. Fra København og Stockholm er der tre hverdagsafgange, mens Oslo, Helsinki og Gøteborg kan byde påto afgange på alle ugens dage. Fra Jylland tilbyder Turkish Airlines den kombinerede rute med tre ugentlige afgange fra Aalborg og Billund.

Det er især destinationer i syd- og østgående retning, der er tilpasset markedet i Norden. Asien samt Mellemøsten og Afrika passer ind i en logisk rejserute i forhold til geografien, mens det ikke giver mening at rejse via Istanbul til andre europæiske destinationer eller for den sags skyld destinationer i Nordamerika.

Men det er netop også destinationer i de nævnte markeder, hvor der er størst efterspørgsel i Norden. Det viser en oversigt fra luftfartssitet anna.aero, der har skaffet sig adgang til interne tal fra Turkish Airlines, der viser fordelingen af passagerer fra transfermarkederne.

Destination PLF Andel af lokal
trafik
Andel af transfer
trafik
Top 5 inbound transfer
Bangkok 78 % 42 % 58 % Stockholm, København, Gøteborg, Tel Aviv, Helsinki
Delhi 75 % 23 % 77 % Tel Aviv, Barcelona, Washington, Berlin, København
Dhaka 79 % 11 % 89 % Milano, Tripoli, Washington, Stockholm, Toronto
Dubai 82 % 36 % 64 % Pristina, Skopje, Helsinki, Stockholm, Paris
Islamabad 73 % 25 % 75 % Washington, Oslo, Stockholm, Dublin, Toronto
Johannesburg 79 % 33 % 67 % Sofia, København, Stockholm, Milano, Berlin
Mumbai 82 % 24 % 76 % Tel Aviv, Stockholm, London, Washington, Chicago

Underservicerede destinationer
Som det fremgår af tabellen, er der et nærmest umætteligt behov for flykapacitet fraNordentil Bangkok. Det bliver ikke mindre af, at SAS lukker ruten mellem København og Bangkok fra april måned næste år og foreløbigt frem til vinterfartplanen 2013/14.

Den relativt store trafikandel til Indien, henholdsvis Delhi fra København og Mumbai fra Stockholm, dokumenterer også behovet for bedre flyforbindelser til Indien, som Københavns Lufthavn i flere omgange har peget på. SAS lukkede ruten fra København til Delhi i 2009 efter blot et halvt års drift.

Også Johannesburg i Sydafrika står højt på ønskelisten i Københavns Lufthavn og Arlanda i Stockholm. Her udgør passagerne fra de to skandinaviske lufthavne en stor del af de 67 procent transferpassagerer, der danner et solidt grundlag for ruten fra Istanbul til Johannesburg.

Endelig er der et stort antal passagerer fra Sverige og Finland, der har opdaget flyforbindelsen via Istanbul som en god mulighed for at komme til Dubai. Det kunne tyde på, at Emirates har set rigtigt, hvis selskabet vælger at åbne en rute fra Stockholm til Dubai. Generelt set tyder tallene på, at Turkish Airlines formår at tiltrække trafik på de uservicerede eller underservicerede destinationer fra Norden.

Over 100.000 flysæder om måneden
I sommertrafikprogrammet vil Turkish Airlines udbyde over 100.000 flysæder om måneden mellem Norden og Istanbul. Fra alle de større lufthavne i Norden benyttes 155 sæders Boeing 737-800 fly, mens ruten fra Aalborg og Billund betjenes med Airbus A319-fly med plads til 126 passagerer.

På langdistanceruterne benytter Turkish Airlines fly af typen Airbus A330/A340, som selskabet har 28 eksemplarer af. Heruodver råder Turkish Airlines over 12 Boeing 777-300ER og har i sidste uge netop afgivet ordre på 15 nye fly af samme type til en listepris på 26,6 mia. kroner.

Turkish Airlines flyver i dag til over 200 destinationer i mere end 90 lande.