Kendt SAS-direktør stopper

Den nye norske koncernchef for salg & marketing i SAS har netop sat det hold, der fremover skal gennemføre det skandinaviske flyselskabs salg- og markedsføringsstrategi. Danske Per Møller Jensen bliver ikke en del heraf og forlader derfor SAS efter 25 års virke.

Lørdag den 1. september fejrede 52-årige Per Møller Jensen sit 25 års jubilæum i SAS. Det sketei sin egenskabaf Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus, som er denfunktion i det skandinaviske flyselskab,at den arbejdsomme og seriøse SAS-direktør har varetaget gennem de senere år.

Men inden længe er det slut. Koncernens nye norske salg- og marketingdirektør Eivind Roald, der tiltrådte i april måned, kunne tirsdag offentliggøre den nye organisation, der blandt andet skal gennemføre de initiaitver, der er fastlagt i 4Excellence-planen. I den organisation blev der ikke plads til Per Møller Jensen.

Begge parter understreger, at der ingen dramatik er bag fratrædelsen, der sker med udgangen af december måned i år.

“Det er en manøvre, som der er tilfredshed med begge veje. Per fortsætter lidt endnu med at afvikle et par projekter resten af året,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

En lang rejse
De 25 år i SAS har været en lang, men spændende rejse for Per Møller Jensen. Som trainee kom han i slutningen af 1980´erne til Los Angeles. Senere kaldte en General Manager-funktion i Hong Kong, Asien-chef i Bangkok samt endelig en post i London som chef for hele den internationale organisation i SAS. Efter at være vendt hjem fra London har Per Møller Jensen haft sin faste gang på SAS-hovedkontoret i Stockholm, men har bevaret sin bopælhos familien i Danmark.

“Når der komme disse store organisationsændringer, skal man vurdere, om man skal være med fremover, eller stå af. Det er et stort spring, når jeg har været 25 år i SAS og fejrede jubilæum i lørdags. Men det har været 25 fantastiske år, og det bliver meget emotionelt, når jeg officielt stopper,“ fortæller Per Møller Jensen til CHECK-IN.dk.

Men man skal ikke forvente at komme til at se Per Møller Jensen hos et konkurrende flyselskab. Først og fremmest er der en konkurrenceklausul, men et job i et andet flyselskab tiltrækker ikke en “ægte“ SAS-mand.

Hjertet ligger hos SAS
“Mit hjerte er hos SAS. Det vil ikke være muligt at gå til et andet flyselskab. Det er sjældent, at man skifter fra et flyselskab til et andet efter så mange år. Det tror jeg ikke bliver aktuelt.“

Inden Per Møller Jensen helt slipper SAS, er der forskellige projekter, der skal færdiggøres. Herefter venter hustruens lange ‘to-do liste’, der er opstået som følge af de mange arbejdstimer væk fra hjemmet.

Men nye faglige udfordringer skal den dygtige og velrespekterede SAS-direktør nok kunne finde sig.

“Jeg har været her i mange år, og nu har jeg muligheden for at komme til at lave noget andet. Jeg har set mange andre, der har forladt SAS, at de har fundet ud af, at der også er et liv udenfor. Jeg tror derfor, at der er masser af muligheder udenfor,“ siger Per Møller Jensen.

Den officielle afsked med kolleger, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere forventes at finde sted midt i december måned.

Tre globale salgsenheder
Udover Per Møller Jensen tager SAS også afsked med Magnus Zetterberg, der hidtil har haft ansvaret for E-commerce og distribution samt Christian Hylander, der har været ansvarlig for Agent & Corporate Sales.

Den nye organisation vil få tre globale salgsenheder, der alle vil blive ledet af kvinder. Svenske Annelie Nässén vil fremover stå i spidsen for Global Agent Sales, mens landskvinden Christina Ericsson vil få ansvaret for Global Digital Sales. Som ansvarlig for Global B2B Sales er udnævnt Elisabeth Milton Hemmingsen, der således kan forsvare de danske farver på hovedkontoret i Stockholm.