(Foto: Morten Lund Madsen)

Klager over flyrejser fylder mest

Hver fjerde klagesag, der behandles af Netværket Forbruger Europa i Danmark, handler om flyrejser. I 2015 skal der være særligt fokus på flyområdet.

Klager over flyrejser fylder rigtig meget hos netværket Forbruger Europa, der også har en afdeling i Danmark. Klagestrømmen bliver sikkert ikke mindre ovenpå den sidste uges begivenheder i skandinavisk luftfart.

Det falder godt i tråd med, at Forbruger Europa i 2015 vil opprioritere indsatsen på flyområdet.

I 2014 behandlede Forbruger Europa i Danmark i alt 621 klagesager, og omkring hver fjerde af disse sager omhandlede flyrejser.

“Vi forventer, at flysager også vil fylde meget fremover. Reglerne er komplicerede, og der er svært for forbrugerne at gennemskue deres rettigheder, hvis kufferten går i stykker, eller flyet er forsinket. I år vil vi derfor have særligt fokus på flyområdet,“ siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europas danske center.

Gratis at klage
Flyrejser er et komplekst område at behandle, og det er ikke blevet lettere med den stigende andel af internet-bookinger, da mange flyselskaber ikke har en repræsentation i Danmark, der kan behandle klagen.

I disse sager står Forbruger Europa stærkt, da man er en del af et europæisk samarbejde. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt i Norge og Island.

“Vi er en del af et offentligt netværk på 30 forbrugercentre, der sikrer gode råd og hjælp til forbrugere i hele Europa. Det skal udnyttes, så forbrugerne ved, at de kan handle trygt og sikkert over grænserne,“ siger Lars Arent.

Forsvundet, forsinket eller ødelagt bagage er nogle af de områder, som forbrugerne retter henvendelse om. Men klager ved forsinkelser og aflysninger fylder også rigtig meget i statistikkerne. Forbruger Europa støder også ind i sager, hvor forbrugerne har købt to separate billetter og mister forbindelsen i en lufthavn. Sager om nægtet boarding oplever man også.

Det er gratis at klage via Forbruger Europa, og sagsbehandlingen er i gennemsnit på fem måneder. Det er i Danmark kun muligt at klage over varer eller tjenesteydelser, der er købt i et andet EU-land samt Norge og Island.