KLM afviser risiko for kollision nær Indien

Advarselssystemerne gik i gang i begge flys cockpit, da et KLM-fly kom for tæt på et indisk passagerfly. KLM forsøger at afdramatisere hændelsen.

Det hollandske luftfartsselskab KLM forsøger at afdramatisere en hændelse i luftrummet over Indien i starten af november. Her kom et fly fra KLM og et fly fra indiske Indigo tættere på hinanden end det er tilladt og i cockpittene på begge fly gik antikollisions-advarselssystemet i gang.

KLM-flyet var på vej den 2. november fra Amsterdam til Kuala Lumpur i Malaysia. Det var netop på denne rute, at et Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines i juli 2015 blev skudt ned over det østlige Ukraine af prorussiske separatister.

Boeing 787-9 flyet med rutenummer KL811 og et ikke nærmere angivet antal passagerer og besætningsmedlemmer ombord fløj i ”flight level” 350, hvilket svarer til 10.668 meters højde. Det havde fået tilladelse til at stige til ”flight level 370” – svarende til 11.277 meter.

Undgå kollision
I nærheden befandt sig et Airbus A320-fly fra indiske Indigo. Flyet med rutenummer 6E977 var på vej fra Indiens hovedstad Delhi til Bengaluru i Indien. Flyet havde tidligere fået tilladelse til at stige til ”flight level” 350 og var tæt på at nå den højde, da antikollisionssystemerne i begge flys cockpit gik i gang og anbefalede flyene at ændre højde for at undgå en kollision.

Piloterne på Indigo-flyet skyndte sig at lade flyet dykke ned til ”flight level” 340, mens KLM-piloterne fremskyndede den planlagte stigning til ”flight level” 370. Begge fly fortsatte til deres planlagte destinationer og landede problemfrit.

Alvorlig hændelse
Ifølge de indiske luftfartsmyndigheder, så viste radardata, at der var omkring 60 meters vertikal adskillelse mellem de to fly, og en horisontal adskillelse på næsten 6.700 meter. Myndighederne har kategoriseret episoden som alvorlig hændelse, som de nu undersøger de nærmere omstændigheder omkring.

KLM samarbejder med myndighederne, sådan som det er kutymen. Men selskabet understreger, at man fulgte de normale procedurer og at flyet ikke afveg fra sin normale flyvehøjde. Desuden fastslår selskabet, at hverken besætningen eller passagererne på noget som helst tidspunkt var i fare.

 

 

Relaterede artikler:

Malaysia Airlines-fly fra Amsterdam er styrtet ned

Fly kom for tæt på hinanden over Dyrehavsbakken

Jagerfly og passagerfly 27 sekunder fra kollision