KLM-jumbojet kørte af banen i Amsterdam

Et Boeing 747-400 fly fra KLM kørte onsdag morgen af banen i Amsterdams Schiphol-lufthavn umiddelbart efter landingen.

Onsdag morgen kl. 05.59 landede et Boeing 747-400 fly fra KLM i Amsterdams Schiphol-lufthavn. Flyet med rutenummer KL566 havde været otte og en halv time undervejs fra Nairobi, da hjulene blev sat på jorden på lufthavnens bane 18R.

Landingen foregik på automatpilot, men da piloterne slog automatikken fra, begyndte flyet at skride ud mod højre og stoppede først, da næsehjulet var kørt ud i græsarealet, der omkranser banen.

Ingen passagerer kom til skade, men det var nødvendigt at tømme flyet direkte på landingsbanen, og derefter transportere passagererne i busser til terminalen. Ifølge de foreløbige rapporter, slap flyet med ingen eller slet ingen skader, rapporterer Aviation Herald.

Piloterne forklarede flyvelederne i lufthavnens kontroltårn, at da automatikken blev slået fra i landingsafløbet, skete der en teknisk fejl, der fik flyet til at dreje mod højre. Flyets næsehjul pløjede sig fast i græssent til højre for sektor to på banen.

Da hændelsen indtraf, var der en del andre fly på finalerne af indflyvningen bagefter KLM-flyet. Disse fly blev i sidste øjeblik omdirigeret, således at landingen blev afbrudt.

Tre registrerede hændelser
Boeing 747-flyet fra KLM havde registreringen PH-BFN og er samtidig navngivet “Nairobi“, hvorfor det var lidt pudsigt, at flyet netop kom fra Nairobi, da hændelsen indtraf.

PH-BFN har mindst tre gange tidligere været involveret i hændelser, der er blevet registreret. Den 27. april sidste år havde flyet problemer med de såkaldte flaps, der ikke virkede som de skulle, da flyet skulle forberede landing i Amsterdam. Dengang var flyet også på vej fra Nairobi.

Den 31. januar 2010 måtte flyet returnere til Amsterdam, da det var lidt mere end tre timer inde i en atlantflyvning til Sint-Marten på De Nederlandske Antiller. Årsagen var dengang en defekt motor.

Den mest alvorlige hændelse for flyet fandt sted den 12. juni 2008, da 430 passagerer og 13 besætningsmedlemmer var på vej fra Amsterdam til Paramaribo i Surinam. Her udsendte piloterne nødsignal (squawk 7700, red.), da flyet befandt sig over Isle of Wight på grund af lavt olietryk og for høje temperatur i en af flyets fire motorer. Flyet vendte om til Amsterdam, hvor det landede uden problemer.

Foto: Annelies MYA / Twitter