Foto: Pieter van Marion / Commons Wikipedia

KLM på kollisionskurs med 15.000 handling-ansatte

Forhandlingerne med KLM´s handlingpersonale om en ny kollektiv overenskomst er gået i stå, og den nuværende overenskomst udløber om seks uger.

KLM nåede i april måned sidste år til enighed om en ny kollektiv overenskomst for det ansatte jordpersonale. Den 18 måneder lange aftale blev indgået med tilbagevirkende kraft fra 1. januar og udløber således den 30. juni i år.

Sidste år roste ledelsen de ansatte for at have vist ansvarlighed i forhandlingerne, men noget kunne tyde på, at det bliver sværere at nå til enighed, når overenskomsten skal erstattes af en ny med virkning fra den 1. juli i år.

Omkring 15.000 KLM-ansatte i selskabets ground-handling virksomhed kan se frem til fastfrysning af lønnen samt tab af en årlig fridag, hvis udspillet fra KLM bliver gennemført. Herudover ønsker KLM at erstatte 3.000 bagagefolk og andet jordpersonale med vikarer og andet løst ansat personale for at opnå en større fleksibilitet.

Manøvren skal blandt andet sikre, at KLM opnår en årlig omkostningsreduktion på 1,5 procent.

“Dette er chokerende. Ansatte vil miste deres job, hvis vi accepterer forslaget. KLM ønsker at investere besparelserne i en ny flåde, og derfor bliver der tilsyneladende mindre at lave. Det er ret ironisk,” siger Dolf Polders fra fagforeningen CNV til det hollandske medie De Telegraaf.

Fagforening har forladt forhandlingsbordet
Det kontroversielle udspil fra KLM har betydet, at forhandlingerne er gået i stå. CNV har meddelt KLM, at man ikke ønsker at forhandle på baggrund af forslaget til en ny overenskomst. Dermed er eventuelle strejker og andre faglige reaktioner rykket et skridt nærmere blot seks uger før den nuværende overenskomst udløber.

“KLM´s overraskelse er stor ud fra den kendsgerning, at den foreslåede pakke indeholder betydeligt forbedrede vilkår for de ansatte. KLM har også tilbudt at forlænge jobgarantien og foreslået en stærkt forbedret overskudsdeling,” hedder det i en pressemeddelelse, som KLM sendte ud i løbet af pinsen.

Hos KLM fastholder man, at forslaget til en ny overenskomst følger de procedurer og mål, der blev sat for spareplan Perform2020, som det hollandske flyselskab er i gang med at eksekvere.

“Sandheden er, at verden har ændret sig, og KLM er nødt til at følge med ved at udføre opgaverne billigere, enklere og hurtigere. Dette er forudsætningerne for at sund fremtid for KLM og dets ansatte. I 2015 kunne vi registrere de første svage forbedringer i vores resultat, og der er blevet omdannet til vækst i 2016. I tillæg hertil udbetalte vi for første gang dividende i forbindelse med aftalen om overskudsdeling. De forbedrede resultater i 2015 var afgørende for at sætte os i stand til at foretage vitale investeringer, der er nødvendige for at kunne opnå vækst samt sikre beskæftigelsen,” lyder det fra KLM.

Relaterede artikler:

Pilotstrejker kostede milliarder

Air France-KLM udsætter flylevering

​Strejke kostede Air France 3,7 mia. kroner