KLM-premiere på ny økonomiklasse

Det første langdistancefly med KLM’s helt nye economy class er nu sat i drift.

Det hollandske luftfartsselskab KLM kan nu byde sine passagerer ombord på det første langdistancefly med selskabets nye Economy Class, som skal installeres på alle selskabets langdistancefly i de kommende år. KLM er startet med sine 15 Boeing 777-200 fly og fredag i sidste uge var det første nyindrettede fly så klar til at møde passagererne.

De nye Economy Class-sæder giver rejsende mere benplads og et helt nyt inflight entertainment system med en 9-tommer touchscreen-skærm i HD-kvalitet, interaktive 3D-kort og en “sæde chat”-app, der gør det muligt for rejsende at kommunikere med passagerer, der sidder andre steder i kabinen. Det nye inflight entertainment system giver adgang til mere end 150 film og 200 tv-udsendelser på mange sprog, herunder mange lokale film.

Designet af de nye Economy Class sæder skaber ekstra benplads og dermed sikre større komfort. Desuden giver ergonomisk optimerede nakkestøtter forbedret nakkestøtte. En anden central forbedring er, at de nye sæder er de letteste i deres klasse. Mindre vægt betyder lavere brændstofforbrug og dermed lavere CO2-emissioner.

Maksimal privatliv
Sammen med indførelsen af den nye Economy Class, har KLM også installeret nyt World Business Class-interiør ombord på sine Boeing 777-200 fly i stil med det interiør, som sidste år blev introduceret på World Business Class på KLM’s Boeing 747-400 fly.

Designet kredser om nye ”lie-flat”-sæder. Placeringen af de nye pladser i kabinen og forskellige andre smarte designelementer sikrer maksimal privatliv, mens passagererne sover eller arbejder. En pallette af varme farver – som skifter fra sæde til sæde – og masser af opbevaringsplads sikrer større komfort og mere personlig plads til passagererne. I kombination med større bløde puder og luksuriøse nye tæpper skulle det ifølge KLM gerne sikre en varm og venlig atmosfære i den nye World Business Class.

Renoveringen af alle KLM’s 15 Boeing 777-200 fly vil være afsluttet ved udgangen af 2015. Boeing 777-300 flåden og andre fly vil derefter blive renoveret. Desuden får KLM i 2015 to nye 777-300’ere med de nye kabiner installeret fra starten.

Flere europæiske netværksselskaber er i fuld gang med at udskifte sæder og shine kabinerne op på deres langdistanceflåde. Mest opmærksomhed på vores breddegrader er der omkring SAS’ nye kabiner på sine Airbus A330 og Airbus A340-fly. Det første Airbus A330-fly med den nye kabineindretning sættes i drift 1. februar næste år fra København til New York.