(Foto: KLM)

KLM styrker nordiske føderuter

Med en ny codeshare-aftale til 10 destinationer i Sverige og Finland styrker KLM sit nordiske fodaftryk.

Det hollandske flyselskab KLM har gennem adskillige år – lidt provokerende overfor SAS – erklæret, at selskabet betragter Norden som sit hjemmemarked. Selskabet har da også ruter fra 13 destinationer i Norden til sit store trafikknudepunkt i Amsterdam Schiphol-lufthavnen.

Fra på søndag bliver KLM’s tilstedeværelse i Norden endnu stærkere. Selskabet har nemlig indgået en codeshareaftale med det lille svenske flyselskab NextJet. Aftalen omfatter NextJet-ruter fra Stockholm og Gøteborg til 10 destinationer i Sverige og Finland.

De ti destinationer er Arvidsjaur, Jönköping, Karlstad, Kramfors-Sollefteå, Lycksele, Örnsköldsvik, Sundsvall-Härnösand og Vilhelmina i Sverige samt Kokkola og Mariehamn i Finland.

Med den nye aftale vil både KLM og NextJet være i stand til at tilbyde deres kunder flere destinationer og flere frekvenser fra på søndag den 26. marts.

Øge fodaftryk i Norden
KLM vil tilføje sin KL-kode til NextJet’s rutenetværk. Dermed kan KLM-passagerer fra hele verden via Stockholm og Gøteborg rejse til og fra de svenske og finske provinslufthavne på én billet og med bagage checket ind hele vejen.

”Vi er meget glade for at annoncere en ny codeshareaftale med NextJet. Sverige er et stærkt forretnings- og fritidsmarked for vores passagerer. Vi anser NextJet som en vigtig partner i arbejdet med at øge vores fodaftryk i Norden,” siger Frank Prillevitz, direktør med ansvar for alliancer i KLM.

Sidste år indgik NextJet en codeshareaftale med Finnair på den rute mellem Västerås udenfor Stockholm og Helsinki, som NextJet åbnede med 18 ugentlige afgange den 15. september sidste år. Västerås Flygplats og de kommunale ejere havde stillet et økonomisk driftstilskud i udsigt, men trak tilsagnet tilbage kort tid efter rutens start. Herefter valgte Nextjet at fortsætte for egen regning og risiko. På søndag lukker ruten dog, ligesom NextJet har droppet den rute til Københavns Lufthavn, som skulle være åbnet på mandag.

Næste skridt
I sidste uge er NextJet’s flåde af 11 svenskbyggede SAAB 340-fly blevet suppleret af et CRJ200 jetfly. Dermed er der mere sammenhæng mellem selskabets navn og flyflåde, hvis ikke navnet netop har signaleret, at næste skridt ville være at få jetfly.

CRJ200-flyet har plads til 50 passagerer, mens Nextjet’s nuværende SAAB-fly kan have 33 passagerer. Flyet hentes ind for blandt andet at kunne betjene en rute, som går mellem tre forskellige lande. Det er ruten fra Oulu i Finland via Luleå i Sverige til Tromsø i Norge, som får et kapacitetsløft.

 

Relaterede artikler:

Lukker CPH-rute 14 dage før opstarten

Svensk flyselskab får jetfly

Svensk flyselskab tæt på at lukke føderute til Helsinki

Finnair styrker feed fra Sverige

KLM overvejer en fjerde rute til Danmark

x

Læs Også

KLM vender tilbage til Mumbai

Amsterdam får to Mumbai-ruter, når KLM til oktober vender tilbage til verdens ottendestørste by.

HCA Airport i dialog med ruteflyselskab

På trods af stigende droneaktiviteter, så er fast ruteflyvning fortsat drømmen for HCA Airport, der er i dialog med et flyselskab om en rute til nordeuropæisk trafikknudepunkt.

KLM og Schiphol i åben krig

Normalt er der fælles fodslag mellem KLM og Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Men lange køer i sikkerhedskontrollen i Schiphol har vendt op og ned på det.

Passagerkaos i Amsterdam-Schiphol

KLM anbefaler passagererne at møde op i Amsterdams Schiphol-lufthavn tre timer før afgang mod tidligere to timer på grund af udsigten til lange køer.

KLM vender tilbage til Costa Rica

KLM genåbner rute til Costa Rica, som blev lukket for næsten 20 år siden. Landets præsident jubler over udsigten til flere europæiske turister.

Schiphol Airport bliver næststørste lufthavn i Europa

Amsterdams Schiphol Airport bevæger sig med lynskridt mod positionen som Europas næststørste lufthavn, hvilket forventes at blive en realitet ved udgangen af 2017.