Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India.

Københavns Lufthavn overtrumfer Arlanda

Føljetonen om en ny skandinavisk rute til Indien har fundet sin lykkelige afslutning, Både Stockholm og København får en direkte Air India-rute til Delhi.

Det gamle J.F.Kennedy-citat “En sejr har mange fædre, mens nederlaget er forældreløs” kom i går virkelig til sin ret. Langt om længe lykkedes det nemlig Københavns Lufthavn at lande en ny rute til Delhi med Air India, trods flere genvordigheder undervejs. Da ruten endelig var på plads, var transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og partifællen udenrigsminister Anders Samuelsen ikke sen til at tage en del af æren for rutens tilblivelse.

Ole Birk Olesen har blandt andet tidligere på foråret aflagt et besøg i Indien og haft besøg af repræsentanter fra Indien i Danmark til støtte for ambassadens og lufthavnens benarbejde for en ny rute.

“En direkte rute til Delhi får stor betydning for danske virksomheder i Indien og giver mulighed for øget samhandel. For danske og indiske turister vil en direkte rute betyde en hurtigere og mere behagelig rejse.  International tilgængelighed og effektive flyforbindelser spiller en væsentlig rolle for vækst og jobskabelse i Danmark, og det er et konkurrenceparameter i kampen om virksomhedernes placering af deres aktiviteter. Det er derfor meget vigtigt, at vi sikrer, at vi også fremover har en stærk luftfartssektor, som sikrer mest mulig tilgængelighed. Og i den forbindelse er jeg meget glad for Air Indias beslutning,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Overtrumfer Stockholm-Arlanda
Air India-ruten til København åbner den 16. september og vil blive befløjet tre gange ugentligt. Det er en måned senere, end Arlanda Lufthavn ved Stockholm også får en tilsvarende rute med Air India. Oprindeligt blev ruten i begyndelsen af året annonceret til at have Københavns Lufthavn som destination. Så trak Air India denne beslutning tilbage, og i stedet begyndte en arbejde bag kulisserne, hvor begge skandinaviske hovedstadslufthavn trak på alle tilgængelige politiske kræfter, for at sikre sig ruten til den respektive lufthavn.

For nylig kunne den svenske lufthavnsoperatør Swedavia således annoncere, at Arlanda var løbet sejrrigt ud af duellen med Københavns Lufthavn, men nu har CPH overtrumfet den svenske konkurrent ved også at kunne løfte armene i jubel over den nye rute til verdens næstmest folkerige land.

“Indien er et helt afgørende land i Asien både politisk og økonomisk og byder samtidig på et stort uudnyttet eksportpotentiale for danske virksomheder, knowhow og teknologi. Jeg er derfor meget glad for, at der nu åbnes en direkte flyrute mellem Danmark og Indien. Den vil være med til at gøre forbindelserne mellem Danmark og Indien stærkere og bane vejen for øget samarbejde, handel og turisme. Det byder vi velkommen og støtter op om fra dansk side,” lyder det fra udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

Københavns Lufthavn har angiveligt længe frygtet, at sagen omkring Niels Holck ville blokere mulighederne for at få Air India til at tilvælge den danske storlufthavn. Men barfodsrøveren  Niels Holck, der havde en rolle i nedkastningen af omkring fire ton våben i Purulia-distriktet i Vestbengalen i Indien i 1999, er åbenbart ikke længere på agendaen i Indien.

Fed lykke til alle
Superlativerne ville ingen ende tage, da Air India skulle beskrive, hvor glade selskabet er for at have fået en ny rute til lille Danmark.

”Hvis der er ét luftfartsselskab, der er “lykkelig” for at udvide sit netværk i verdens højst rangerende land på “lykkeindekset”, så er det Air India, ” siger Pankaj Srivastava, der er kommerciel direktør hos Air India, der ligesom SAS er medlem af Star Alliance.

”Ruten mellem den danske og den indiske hovedstad vil blive betjent med topmoderne Dreamliner-fly tre gange om ugen,” understreger Pankaj Srivastava.

Administrerende direktør Thomas Woldbye var også glad for den nye rute, omend har blev lidt længere ned på lykkebarometret.

”Som Nordeuropas Star Alliance-hub vil vores partnerskab med Air India virkelig kunne styrke knudepunktet i København – til gavn for både Air India, SAS og Danmark. Og så får danskerne og danske virksomheder en lang række nye rejsemuligheder i Indien og Asien via Air Indias hub i Delhi,” forklarer Thomas Woldbye.

Således vil helsårsruten til Delhi med tre ugentlige afgange giver en årlig BNP-vækst i Danmark på 259 mio. kr., viser en regnemodel udviklet af Damvad Analytics.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Air India-rute til Stockholm

Air India-rute til CPH udsat til august

Usikkerhed om Air India-rute til København

Ny langdistancerute fra København til Delhi

Air India vil åbne Skandinavien-rute i 2017

x

Læs Også

Græsk flyselskab øger til København

Fra sommeren 2018 øger Aegean Airlines kapaciteten med 25 procent mellem Athen og København.

CPH: Regulering fører ikke til den ønskede vækst

Københavns Lufthavn sluttede første halvår med et solidt overskud, men CPH mener, at kravet til regulering ikke vil føre til den ønskede vækst, tilgængelighed og beskæftigelse.

Priser for sikkerhedskontrol varierer

Billund Lufthavn kan i dag sikkerhedskontrollere lufthavnens afrejsende passagerer for til en pris, der er en tredjedel af, hvad samme ydelse koster i Københavns Lufthavn.

Nominering til to skandinaviske storlufthavne

Lufthavnene i København og Oslo er begge blande de seks nominerede lufthavne til den prestigefyldte World Routes Marketing Award.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

EasyJet i markant reduktion i Københavns Lufthavn

EasyJet har i sommertrafikprogrammet reduceret kapaciteten i CPH med 26 procent siden sidste år, mens selskabet til gengæld øger kraftigt i Stockholm.