Air Frances topchef sammenligner de nye køjer med de hvilerum til kabinepersonalet, som findes på mange langdistancefly. Foto: KLM.

Køjer på Economy Class hos nyt flyselskab

Det nye langdistanceflyselskab i Air France-KLM koncernen overvejer at tilbyde rejsende på Economy Class adgang til køjer.

Når Air France-KLM’s nye langdistancelavprisselskab Boost efter planen ser dagens lys om godt et år, så bliver det med en nyskabelse, der kan gøre flyveturen noget mere komfortabel for de rejsende med det nye selskab.

Hvis det står til Air France’s koncernchef, Jean-Marc Janaillac, så vil nogle af passagererne nemlig kunne lægge sig til rette i køjesenge, som vil minde meget om de senge, som kabinepersonalet kan hvile sig i i lastrummet eller i loftet over passagerkabinerne i mange langdistancefly.

Jean-Marc Janaillac fortæller til radiostationen Europe 1, at han ønsker, at Boost skal være en form for innovationslaboratorium. Og her er køjesenge en af de ting, som Jean-Marc Janaillac gerne vil teste af.

Air New Zealand, Air Astana og China Airlines giver allerede i dag især børnefamilier mulighed for at omdanne tre sæder til en form for seng. Air France-topchefen ønsker dog at gå et stort skridt videre og udstyre flyene med egentlige køjer. Præcis hvor og hvordan de skal installeres i flyene, giver Jean-Marc Janaillac ikke noget konkret bud på.

Lav omkostningsbase
Det nye langdistanceselskab får base i Paris-CDG og skal i første omgang virke som et modtræk til de tre store flyselskaber i Mellemøsten, der har presset Air France til at justere kapaciteten og lukke flere ruter. Nu ønsker Air France at etablere et effektivt selskab med en lav omkostningbase, som kan tage konkurrencen op med selskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways.

Air France forklarer, at man vil gå offensivt til værks og bruge det nye selskab til at åbne nye ruter, genåbne ruter, som tidligere var lukket på grund af manglende profitabilitet samt forsvare ruter, der har en truet rentabilitet som følge af konkurrencen. Omkring 30 procent af sædekapaciteten i det nye langdistanceselskab vil blive brugt til at åbne nye ruter.

A350’ere ind i selskabet
Boost vil efter etableringen senest i 2020 være nået op på 10 langdistancefly i flåden. Det er endnu uklart, hvilken flytype, der er tale om, men franske medier spekulerer i, at der kan være tale om A340-300 fly skal overføres til Boost-projektet i takt med, at nye A350-900 fly leveres fra 2017 og fremad. Andre luftfartskilder mener at vide, at A350´erne skal ind i det nye selskab.

Hos Lufthansa-gruppen har man næsten gjort noget tilsvarende. Her opererer Eurowings i dag fire A330-200 langdistancefly, mens tre andre fly er på vej. Her er der dog tale om interkontinentale flyvninger fra Køln-Bonn og ikke fra de største hubs i Frankfurt og München.

 

 

Relaterede artikler:

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab

Så luksuriøst flyver kabinebesætningerne