Kom i luften med vandflyet

Kom til vands og i luften ombord på Danmarks nye vandfly, som starter ruteflyvning mellem Aarhus og København i dag.

Diskret klemt inde mellem Den Lille havfrue og A.P. Møller-Mærsk koncernens hovedkontor langs havneindløbet i Københavns Havn finder man den ene af Danmarks to nye vandfly-lufthavne. Fra i dag vil op mod 150 advokater og andre travle forretningsrejsende formentlig flittigt rejse fra lufthavnen til den anden nye vandfly-lufthavn i Aarhus Havn, når Danmarks nye vandflyrute ser dagens lys.

CHECK-IN.dk sneg sig tirsdag indenfor i den lille lufthavn og tog på en lille smuttur med Twin Otter-vandflyet fra Nordic Seaplanes rundt over Øresund og et solbeskinnet København. Lufthavnen drives af Nordic Seaplanes selv og består primært af en bådebro, en parkeringsplads og et par lokaler i en nærliggende tidligere toldbygning.

En taxa klar på havnen
Turen starter i lokalerne, der er indrettet som en lille afgangshal til de 12-15 passagerer, som flyet kan have med af gangen. Præcis hvor mange der er plads til på den enkelte afgang afhænger af kønsfordelingen blandt passagererne, da standardvægten på mænd er højere end på kvinder. Lokalerne minder om en kombination mellem en lounge og et check-in område. Venlige medarbejdere krydser en af på passagerlisten og hvis turen var gået til Aarhus, så kunne de også sørge for at en taxa stod klar på havnen når vi landede.

I dag skal vi dog kun på rundtur over København og Øresund med nogle af de mange andre medier, som har fattet interesse for den lille nye flyrute, der åbnede for billetsalget i fredags.

Vi tager plads i sofaerne, bladrer lidt i selskabets eget inflight magasin, der ikke overraskende handler meget om Aarhus, og nipper lidt til den kaffe, som er stillet frem. I et hjørne er en pilot og check-in personalet ved at planlægge den forestående flyvning.

Renovering i Schweiz
Det varer dog ikke længe før vi bliver bedt om at gå ud og ned af brostensvejen langs den gamle toldbygning til enden af kajen. Og her ligger den så. Danmarks nye vandfly. Et 37 år gammelt DHC-6 Twin Otter-fly som havde fløjet i Iran hele sit liv inden folkene bag Nordic Seaplanes fik fingre i det.

”Det var før blokaderne mod Iran blev ophævet. Så vi havde ikke konkurrence fra amerikanere og briter og kunne derfor få den billigere end normalt. Der er nemlig ikke så mange af dem,” forklarer Lars Erik Nielsen, bestyrelsesformand i Nordic Seaplanes, til CHECK-IN.dk mens vi går ned af landgangsbroen til den bådebro, som det har kostet tæt ved blod, sved og tåre at få de nødvendige tilladelser til at anlægge.

Efter en grundig renovering i Schweiz fremstår flyet i dag i tip-top stand nymalet med det nyeste i avionics i cockpittet og en helt ny kabine, der er indrettet med fem rækker af sæder med et sæde i venstre side og to i højre side samt to sæder allerbagerst ud for indgangsdøren.

Overdøve motorstøjen
Forrest i kabinen er der direkte kig ind i det lille cockpit. I en pause i Lars Erik Nielsens begejstrede fortællinger til den danske verdenspresse om opbyggelsen af et vandflyselskab på Maldiverne og realiseringen af den nye danske vandflyrute, stikker flyets styrmand hovedet ud i kabinen og giver en kort sikkerhedsbriefing til de knap 10 passagerer.

Motorerne bliver tændt og det går for alvor op for en, at det her larmer noget mere end i de større passagerfly, der opererer fra baner på land. I stolelommen finder vi dog høretelefoner, som neutralisere støjen og som vi kan slutte vores telefon eller lignende til og forsøge at overdøve motorstøjen med noget jazz, klassisk musik eller hård rock.

Mens turister og andre forbipasserende tager billeder og kigger beundrende sejler flyet forbi kongeskibet Dannebrog og Den Lille Havfrue ud af Københavns Havn til den anden side af Trekroner Fortet. Indtil videre må Nordic Seaplanes kun lande på indersiden af fortet i dårligt vejr, hvor fortet kan give læ. Det betyder, at der skal sejles i otte minutter indtil flyet kan gå i luften.

Til gengæld tager det ikke mange hundrede meter at få luft under pontonerne når først der gives gas ude på den rigtige side af fortet. Udsigten over Gentofte, Hellerup, Gladsaxe og Østerbro er formidabel på denne solbeskinnede dag. En tv-station fortsætter trods larmen med at interviewe Lars Erik Nielsen, hvis julelys i øjnene bare ikke vil slukkes.

Forud for åbningen i dag er gået mere end fire års hårdt arbejde. Især med at få skaffet alle de nødvendige myndighedsgodkendelser. Lars Erik Nielsen og medinvestoren Lasse Rungholm kom indover projektet for halvandet år siden.

Møllernes snurrende vinger
Sæderne er rimelig komfortable og benpladsen er større end i normale rutefly. Udsigten er storslående og mobildækningen er i top. Det er nemlig ikke nødvendigt at sætte den på ”fly-mode”. Og med den flyvehøjde vandflyet krydser Sjælland og Kattegat i vil der ofte være mobilforbindelse under hele turen.

Efter et kig ned på Christiansborg og Amagerværket går flyet ind over Lynetten og passerer ind mellem de vindmøller, som er opstillet her. Ifølge piloten og Lars Erik Nielsen er vi noget længere væk fra møllernes snurrende vinger end det lige ser ud til. Flapsene sættes og bremser flyet ned. Mens det får næsen til at pitche lidt op ad på normale passagerfly, så sker det lige omvendte med Twin Otteren. I en kort periode tror man næsten, at flyet er på vej til at tage den direkte ned i vandet. Det er dog meningen og giver piloterne et godt vue ud over ”landingsbanen”. Få meter over vandet rettes flyet op og vi lander i fin glidende stil på vandet. Kun godt 300 meter skal der normalt til.

Vi sejler ind til bådebroen igen, hvor Nordic Seaplanes egen lille redningsbåd også er fortøjret. Tv-stationen fortsætter sit interview med Lars Erik Nielsen, der fortsat taler begejstret, mens en flok skolebørn ikke tror deres egne øjne. Et vandfly! I København!

Indskrænket fartplan
Den effektive flyvetid er på mellem 35 og 45 minutter. Med otte minutters sejlads i Københavns Havn og lidt mindre i Aarhus bringer det flyvetiden op på omkring 59 minutter. Det er ikke tilladt at lande om natten, så derfor kan vandflyet kun operere fra solopgang til solnedgang. Det er ikke noget problem i sommermånederne, men vil betyde en indskrænket fartplan i vintermånederne.

Hvis det er helt umuligt at lande i Københavns Havn på grund af vejret, så piloterne lande flyet på land i eksempelvis Roskilde Lufthavn. De skal blot huske at slå landingshjulene ud. Når vandet er flyets landingsbane, så ligger de nemlig foldet op i pontonerne.

Billetprisen er 1.800 kroner per vej og inkluderer kun ét stykke håndbagage på maksimalt seks kilo. Indchecket bagage op til 23 kilo koster ekstra.

Relaterede artikler:

Vandfly går efter timedrift

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS

Vandflyrute i luften på onsdag

Her er Danmarks nye vandflyver

Rigmand fra Maldiverne bag vandfly-projekt