Konkurrence på vej i togtrafikken

Transportminister Hans Chr. Schmidt vil afprøve, om en alternativ jernbaneoperatør vil kunne få mere ud af markedet for hurtige tog mellem København og Århus end DSB. Konkurrence i fjerntogstrafikken er nødvendigt for at DSB skal kunne drives som en forretning uden kontrakttilskud fra staten, mener ministeren.

Der er konkurrence på vej i fjerntogtrafikken. Resultaterne af en analyse foretaget af konsulentvirksomheden Incentive Partner viser, at udviklingen i fjerntrafikken bør ske gennem fri konkurrence på pris og kvalitet mellem to operatører.

Det betyder, at der på kort sigt – og måske endda i løbet af 2011 – vil komme konkurrence på togdriften mellem København og Århus. Transportministeriet ønsker simpelthen at holde en auktion over retten til en del af banekapaciteten, som DSB benytter i dag.

Det sker på baggrund af følgende konklusioner i rapporten fra Incentive Partners:

• Der er et stort potentiale for vækst i fjerntrafikken mellem Øst- og Vestdanmark.

• Det vil være dyrt at sætte taksterne ned for alle, men øget prisdifferentiering – f.eks. gennem konkurrence – kan give muligheder for et at tiltrække flere kunder.

• Lav rejsetid er vigtig – den kollektive trafiks markedsandel er således størst, hvor rejsetiden ikke er ret meget længere end rejsetid i bil.

• På stationerne vil kunderne især gerne have bedre information om, hvornår næste tog afgår, og især realtidsinformation ved uregelmæssig drift.

Netop potentialet for vækst i fjerntrafikken er vigtig. Transportministeren har nemlig den 24. septemberi årlanceret en ny strategi for DSB, hvor der er sat et mål om, at DSB om få år skal kunne drive fjerntrafikken mellem København og Fyn/Jylland som en forretning uden kontrakttilskud fra staten.

“Jeg har et klart mål om, at togtrafikken skal gøres mere attraktiv. Vi har på luftfartsområdet set, at konkurrencen har udløst lavere priser, flere afgange og kraftigt stigende passagertal, men også et mere broget betjeningsmønster, mere differentierede priser og udfordringer for etablerede operatører,“ siger transportminister Hans Chr. Schmidt i en pressemeddelelse.

Der skal altså konkurrence til, for at DSB kan blive en bedre forretning end i dag, hvor selskabet nyder godt af statstilskud.

HansChr. Schmidt slå fast, athanønsker at “afprøve, om en dygtig forretningsorienteret jernbaneoperatør vil kunne få mere ud af markedet for hurtige tog København – Århus end DSB.“ Med dette ordvalg og overskriften i pressemeddelelsen, der hedder “Øget kundeorientering i fjerntogstrafikken“ kunne det tyde på, at ministeren har en klar mening om, hvordan DSB i dag præsterer på dette område.

Foto: Transportminister Hans Chr. Schmidt ønsker konkurrence i fjerntogstrafikken mellem København og Jylland/Fyn.