Airbus A380-800 fra Malaysia Airlines. (Foto: Alex Beltyukov - CC 3.0)

Kontrakt på 53 charterflyvninger med A380

Malaysia Airlines har indgået en aftale med to lokale rejsearrangører, der har chartret selskabets store Airbus A380-fly til 53 flyvninger i en otte måneders periode.

Megajumboen Airbus A380 er ikke en flytype, der særligt ofte benyttes i ad-hoc chartermarkedet. Men nu har Malaysia Airlines valgt at disponere et af selskabets seks Airbus A380-800 fly til chartermarkedet. Det følger efter en nylig beslutning om i fremtiden at udfase flyene til fordel for de noget mindre Airbus A350-900 XWB.

To lokale rejserarrangører, henholdsvis Andalusia Travel & Tours samt Rayhar Travel, der begge opererer i segmentet med rejser til religiøse begivenheder, har indgået en aftale med Malaysia Airlines om at leje A380´eren til charterflyvninger til Saudi Arabien fra den 10. november i år og frem til den 6. juli næste år.

Kunderne er pilgrimsrejsende til Jeddah samt Medina, der er Islams næsthelligste by efter Mekka.

Der er plads til 494 passagerer i A380´eren fra Malaysia Airlines, og ifølge direktøren for Andalusia Travel er flystørrelsen vigtig for at kunne betjene det stigende antal pilgrimsrejsende.

“Vi har planlagt 53 charterflyvninger med Malaysia Airlines, hvilket giver adgang til 24.150 flysæder,” siger Ibrahim Mat Sin, der er administrerende direktør hos Andalusia Travel & Tours.

Tror på mere charter
Den store charteraftale har givet blod på tanden hos Malaysia Airlines, der ser et vækstpotentiale i chartermarkedet, selvom det stadig udgør en beskeden del af forretningen.

“Fordelen ved at benytte A380 til charterflyvninger er, at vores omkostning per sæde bliver relativt lav, da samtlige næsten 500 sæder vil være fyldte,” sagde Paul Andrew Simmons, kommerciel direktør hos Malaysia Airlines, ved et pressemøde i sidste uge.

Udover flyvningerne til Saudi Arabien vurderer Malaysia Airlines, at der er et stærkt marked mellem Kina og Malaysia, og især til Sabah, der er en malaysisk delstat på Borneo.

“Vi kommer ikke til at tjene penge før 2018, men vi er kommet godt fra start, fordi charterforretningen vil bidrage til at forbedre virksomhedens indtjeningsevne,” fastslår Paul Andrew Simmons.

 

Relaterede artikler:

Chartergæster med A380 fra København

Turkish Airlines vil leje A380 og Dreamliner

Malaysia Airlines gør klar til ny fremtid

Har sat hele A380-flåden til salg