Mahan Air's Airbus A340-600 er det længste passagerfly med regelmæssig tilstedeværelse i CPH. (Foto: Københavns Lufthavn)

Den lange iraner kom til CPH

Efter måneders usikkerhed kom iranske Mahan Air torsdag til København med sin nye rute fra Teheran. Selskabets fly bliver lufthavnens længste.

Der har længe været tvivl om hvorvidt selskabet overhovedet kom til København, sådan som de havde bebudet. For det iranske selskab Mahan Airs nye rute mellem Teheran og København optrådte hverken i de globale reservationssystemer eller på selskabets egen hjemmeside.

Opstarten blev udskudt tre måneder og fire gange blev der lavet om i hvilken flytype selskabet planlagde at anvende. Men torsdag skete det så, da et Airbus A340-600 fly med rutenummer W5130 klokken 09:36 landede i Københavns Lufthavn. 24 minutter før planlagt ankomsttid.

Mahan Air vil fremover på torsdage og søndage flyve fra Teherans Imam Khomeini International Airport klokken 06:45 med planlagt ankomst i CPH klokken 10:00. Halvanden time efter går kursen tilbage mod Teheran, hvor flyet forventes at være fremme klokken 19:10.

Et sjældent syn
Mahan Air åbnede ruten med det lange Airbus A340-600 fly, der i Mahan’s konfiguration har plads til 308 passagerer. Med en længde på 75,3 meter er flytypen 2,6 meter længere end Airbus A380-800 og 1,4 meter længere end Boeing 777-300ER, hvilket gør det til det længste fly i Københavns Lufthavn. Blandt verdens passagerfly er kun Boeings 747-8i længere, men det bruges ikke på ruter til og fra Københavns Lufthavn.

Flyselskabet vil fremover anvende et miks af Airbus A340-600 og Airbus A310-300 fly, der i Mahan Airs konfiguration har plads til op til 193 passagerer. Flytypen er med sine 46,6 meter ikke speciel lang, men er til gengæld et efterhånden sjældent syn i europæiske lufthavne.

Nye ruter og forretningsmuligheder
Efter at den mangeårige handelsembargo mod Iran blev ophævet har europæiske og iranske flyselskaber haft travlt med at åbne nye flyruter mellem Europa og det store islamiske land i Mellemøsten, hvor mange virksomheder nu øjner nye forretningsmuligheder, da landet har været mere eller mindre akskåret fra omverdenen.

Selskaber som Air France, Austrian, British Airways og Lufthansa har således annonceret nye ruter til Iran, mens blandt andre Alitalia har valgt at øget antallet af frekvenser på ruten til Teheran.

Skandinaviske SAS har ikke fulgt i de andre selskabers fodspor og åbnet en rute fra Københavns Lufthavn. Derfor kommer Mahan Air nu først. For år tilbage fløj Iran Air mellem Teheran og København. Det skete blandt andet med den særlige korte SP-version af Boeing 747 jumbojetten. Selskabet flyver i dag to gange ugentligt til Stockholm Arlanda.

 

Relaterede artikler:

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

SAS er tavs om Iran-rute

CPH får Teheran-rute

x

Læs Også

Rejseplanen A/S er positiv over for indenrigsfly

På et bestyrelsesmøde i torsdags drøftede ejerne bag Rejseplanen A/S muligheden for at optage indenrigsflyvning i den populære søgetjeneste, og holdningen er positiv.

Et lille eventyr i København

ANMELDELSE: Eventyr-loungen i CPH er som at komme ind i et lille eventyr. Plantebesatte vægge og byens bedste udsigt skaber rammerne omkring en rigtig vellykket lounge.

CPH vil gøre lufthavnen til centrum for e-handel

Københavns Lufthavn afventer godkendelse af en ny lokalplan for lufthavnens østlige område, så det kan blive muligt at tiltrække globale e-handelsvirksomheder.

Minister: CPH skal give noget tilbage

Når CPH har fået tildelt eneretten til at drive lufthavn i hovedstaden, så er den også forpligtet til at give noget tilbage til samfundet, fastslår transportministeren.

25 nye flyruter i sommertrafikprogrammet

På søndag starter flyselskabernes sommertrafikprogram, og det byder på 25 nye ruter fra fire danske lufthavne fordelt på ni forskellige flyselskaber.

Menneskelige fejl bag flypåkørsel i CPH

Et Airbus A340-fly fra SAS stødte ind i et mindre fly fra BRA under en manøvre i CPH. Havarikommissionen konkluderer, at der var menneskelige fejl bag hændelsen.