Mahan Air's Airbus A340-600 er det længste passagerfly med regelmæssig tilstedeværelse i CPH. (Foto: Københavns Lufthavn)

Den lange iraner kom til CPH

Efter måneders usikkerhed kom iranske Mahan Air torsdag til København med sin nye rute fra Teheran. Selskabets fly bliver lufthavnens længste.

Der har længe været tvivl om hvorvidt selskabet overhovedet kom til København, sådan som de havde bebudet. For det iranske selskab Mahan Airs nye rute mellem Teheran og København optrådte hverken i de globale reservationssystemer eller på selskabets egen hjemmeside.

Opstarten blev udskudt tre måneder og fire gange blev der lavet om i hvilken flytype selskabet planlagde at anvende. Men torsdag skete det så, da et Airbus A340-600 fly med rutenummer W5130 klokken 09:36 landede i Københavns Lufthavn. 24 minutter før planlagt ankomsttid.

Mahan Air vil fremover på torsdage og søndage flyve fra Teherans Imam Khomeini International Airport klokken 06:45 med planlagt ankomst i CPH klokken 10:00. Halvanden time efter går kursen tilbage mod Teheran, hvor flyet forventes at være fremme klokken 19:10.

Et sjældent syn
Mahan Air åbnede ruten med det lange Airbus A340-600 fly, der i Mahan’s konfiguration har plads til 308 passagerer. Med en længde på 75,3 meter er flytypen 2,6 meter længere end Airbus A380-800 og 1,4 meter længere end Boeing 777-300ER, hvilket gør det til det længste fly i Københavns Lufthavn. Blandt verdens passagerfly er kun Boeings 747-8i længere, men det bruges ikke på ruter til og fra Københavns Lufthavn.

Flyselskabet vil fremover anvende et miks af Airbus A340-600 og Airbus A310-300 fly, der i Mahan Airs konfiguration har plads til op til 193 passagerer. Flytypen er med sine 46,6 meter ikke speciel lang, men er til gengæld et efterhånden sjældent syn i europæiske lufthavne.

Nye ruter og forretningsmuligheder
Efter at den mangeårige handelsembargo mod Iran blev ophævet har europæiske og iranske flyselskaber haft travlt med at åbne nye flyruter mellem Europa og det store islamiske land i Mellemøsten, hvor mange virksomheder nu øjner nye forretningsmuligheder, da landet har været mere eller mindre akskåret fra omverdenen.

Selskaber som Air France, Austrian, British Airways og Lufthansa har således annonceret nye ruter til Iran, mens blandt andre Alitalia har valgt at øget antallet af frekvenser på ruten til Teheran.

Skandinaviske SAS har ikke fulgt i de andre selskabers fodspor og åbnet en rute fra Københavns Lufthavn. Derfor kommer Mahan Air nu først. For år tilbage fløj Iran Air mellem Teheran og København. Det skete blandt andet med den særlige korte SP-version af Boeing 747 jumbojetten. Selskabet flyver i dag to gange ugentligt til Stockholm Arlanda.

 

Relaterede artikler:

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

SAS er tavs om Iran-rute

CPH får Teheran-rute

x

Læs Også

Københavns Lufthavn er Europas mest effektive

Københavns Lufthavn er kåret til Europas mest effektive lufthavn. Ifølge lufthavnen er det en anerkendelse af samarbejdet med flyselskaberne om effektiv drift.

Wizz Air øger på danske ruter

Wizz Air skruer til foråret op for en endnu uåbnet CPH-rute og for en nyåbnet Billund-rute.

EasyJet åbner CPH-rute til Sverige

EasyJet åbner til december sin første intra-skandinaviske rute fra København til Sveriges ottendestørste lufthavn.

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Værdien af aktierne i Københavns Lufthavne A/S er i løbet af en uge faldet med næsten 10 procent på Københavns Fondsbørs efter præsentationen af den nye luftfartsstrategi.