Kramer: Ingen politik i CPH Vækstkomité

Formand for CPH´s Vækstkomité, Jens Kramer Mikkelsen, afviser at overborgmester Frank Jensen bringer partipolitik ind i lufthavnens vækstkomité når han ikke ønsker at tiltrække flyselskaber, der “udnytter de ansatte“.

Det har skabt debat, at Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen (S) har forbudt kommunens 45.000 ansatte at rejse med Ryanair i forbindelse med tjenesterejser.

Overborgmesterens markante holdning på dette område kan virke besynderlig, da han også er en af de bærende kræfter i Københavns Lufthavns særlige vækstkomité, der har til formål at “identificere idéer og konkrete initiativer, der kan sikre fortsat rutevækst og forbedring af den internationale tilgængelighed.“

Forleden sagde overborgmesteren følgende til CHECK-IN.dk:

“I komiteen arbejder vi målrettet for at tiltrække ruter og arbejdspladser til København, men vores ønske er naturligvis ikke at tiltrække firmaer, der konkurrerer på de laveste fællesnævnere og kan tilbyde attraktive priser, fordi de udnytter deres ansatte.“

Denne udtalelse finder vækstkomiteens formand Jens Kramer Mikkelsen ikke problematisk og afviser samtidig, at Københavns Lufthavn har gjort noget særligt for at tiltrække Ryanair som kunde, selvom lufthavnens ruteudviklingschef tydeligvis var begejstret, da man kunne præsentere det irske lavprisflyselskabs indtog i CPH.

“Mig bekendt har Københavns Lufthavn ikke gjort en særlig indsats for at tiltrække Ryanair, og lufthavnen har da også gentagne gange offentligt sagt, at Ryanair i enhver henseende har fået samme vilkår som andre flyselskaber – der må ikke forskelsbehandles,“ siger Jens Kramer Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

Kramer: Ingen partipolitik i vækstkomiteen
Københavns Kommunes forbud mod at flyve med selskaber, der ikke har danske overenskomster, er blevet fulgt op af kommunerne i Albertslund, Hvidovre, Ballerup, Tårnby, Roskilde, Ishøj og Brøndby, der er undervejs med eller allerede har indført tilsvarende regler. Samtlige kommuner ledes af socialdemokratiske borgmestre.

Derimod har flere Venstre-borgmestre i blandt andet Jylland valgt at slå en ring om Ryanair ved at gå i den modsatte retning af Københavns Kommunes overborgmester. Det gælder for kommunerne i Vejen, Vejle og Billund, der alle har Venstre-borgmestre i spidsen. Samtidig er kommunerne i Vejle og Billund aktionærer i Billund Lufthavn, hvor Ryanair har sin jyske base.

Trods den tydelige modstand mod Ryanair fra de socialdemokratiske borgmestre, mener CPH Vækstkomités formand ikke, at der er trukket partipolitik ind i lufthavnens vækstkomite, når overborgmester Frank Jensen udtrykker, at komiteen ikke ønsker at tiltrække flyselskaber, der “udnytter deres ansatte.“

“Der er ikke trukket partipolitik ind i vækstkomiteen. Københavns Lufthavn er vigtig for væksten – i hovedstaden og hele Danmark. Der er det vigtigt, at nogle af de mest markante politikere på regionalt og kommunalt plan har engageret sig i komiteens arbejde for at skabe vækst,“ hedder det fra Jens Kramer Mikkelsen, der selv i 15 år var socialdemokratisk overborgmester i Københavns Kommune.

Kan ikke udelukke flyselskaber fra CPH
At overborgmester Frank Jensen har en holdning til, at vækstkomiteen kun vil tiltrække flyselskaber, der ikke udnytter deres ansatte, kan dog ikke forhindre, at Ryanair og andre flyselskaber, der ikke har danske overenskomster, kan gøre deres indtog i CPH.

“Fordi vi er medlemmer af vækstkomiteen bestemmer vi ikke over, hvilke flyselskaber, der flyver til og fra lufthavnen. Lufthavnen skal tage imod internationalt godkendte flyselskaber. Det er reguleret af internationale regler. Arbejdsvilkår inden for luftfarten går på tværs af landegrænser. Transportminister Magnus Heunicke har gjort det eneste rige – nemlig at rejse sagen om arbejdsvilkårene i luftfarten på europæisk plan,“ understreger komiteens formand Jens Kramer Mikkelsen.

Københavns Lufthavns vækstkomité blev etableret i begyndelsen af 2013. Udover formanden Jens Kramer Mikkelsen tæller komiteen 17 medlemmer.