Kristoffer Sundber, administrerende direktør i Sun-Air of Scandianvia. (Foto: Sun-Air)

Kristoffer Sundberg: Store sko at fylde ud

Kristoffer Sundberg lover som ny administrerende direktør i Sun-Air, at der bliver en ændret ledelsesstil med mere ansvar til ledergruppe og mellemledere.

Generationsskiftet i Billund-flyselskabet Sun-Air of Scandinavia er gennemført med indsættelse af Kristoffer Sundberg i den chefstol som faderen Niels Sundberg har siddet i gennem 40 år.

Selvom der ikke nødvendigvis kommer til at ske de store dramatiske ændringer med en ny administrerende direktør i selskabet, så vil medarbejderne kunne opleve en anderledes ledelsesstil end hidtil. Fremfor bliver virksomheden nemlig mindre topstyret, lover den 33-årige Kristoffer Sundberg.

“Min far og jeg har forskellige tilgange til erhvervslivet og til vores måde at lede på. Ledergruppe og mellemledere vil opleve at få mere ansvar, men jeg vil dog aldrig love, at jeg ikke også engang imellem kommer til at gå langt ned i driften,” siger Kristoffer Sundberg til CHECK-IN.dk.

Store sko at fylde ud
Kristoffer Sundberg er samtidig bevidst om, at det ikke er let at overtage rollen efter sin far, og kravene til ham vil givetvis være større fordi han er søn af stifteren og hovedaktionæren, end hvis han var kommet til virksomheden uden at være en del af familien.

“Det er store sko, der skal fyldes ud. Vi præsenter torsdag og fredag vores nye strategi, hvor Sun-Air DNA´et er det bærende element. Den slags har vi aldrig tidligere brugt mange ressourcer på, for strategien har altid ligget inde i min fars hoved,” lyder det fra den unge direktør.

Men på et enkelt område har Kristoffer Sundberg stadig noget at lære, og han ved godt selv, hvor skoen trykker.

“Min far har udvist et eminent købmandskab, og her er noget, som jeg skal lære af og løbende arbejde med at finpudse,” siger Kristoffer Sundberg og tilføjer i samme åndedrag, at far Niels er et rigtig engageret bestyrelsesmedlem og hovedaktionær.

Passion for flyvning
Med den nye rolle som administrerende direktør bliver der væsentligt mere tid bag skrivebordet end i cockpittet, hvilket også har været tilfælde i de senere år, hvor unge Sundberg har stået i direktørlære i JoinJet, der er selskabets ad-hoc charterafdeling.

“Jeg forventer at flyve omkring 190 timer om året. Jeg har passion for flyvning, og derfor vil jeg aldrig sige farvel til flyvningen.”

Det har ikke altid ligget i kortene, at Kristoffer Sundberg skulle overtage ledelsen af faderens virksomhed, men gennem sit virke i JoinJet er det lykkedes at overbevise Niels Sundberg om, at der er en fremtid både som medejer og leder i virksomheden.

“Efter at jeg engagerede mig i JoinJet fandt jeg ud af, at der var noget jeg ville optimere og forbedre i koncernen. Så for et års tid siden kiggede vi på, hvordan vi kunne forberede et generationsskifte, hvor jeg ikke blot på sigt ville få det ejermæssige ansvar, men også det ledelsesmæssige ansvar,” forklarer Kristoffer Sundberg.

Vil dyrke nicheområder
Sun-Air har været kendetegnet ved at være et flyselskab, der løbende har fundet attraktive nicher og dyrket dem, indtil mulighederne var udtømte, eller at der opstod bedre og mere rentable muligheder. Sådan vil selskabet også fortsat agere.

“Vores strategi er fortsat at dyrke nicheområderne i luftfarten. Vi søger hele tiden efter nye nicher, men vi ser aldrig, at vores ruteflyvninger kommer til at forsvinde. Der kan også være helt andre veje, som vi skal bevæge os i retning af, og det kunne eksempelvis være luftfartsrelateret software.”

Ruteflyvningen vil man dog forsøge at fastholde og udvikle med udgangspunkt i danske lufthavne, da den nylige satsning i Bremen ikke var videre succesfuld. Men Sun-Air er hele tiden på udkig efter nye muligheder, og Niels Sundberg har tidligere luften muligheden for at prøve nogle ting af  i USA. Det kan stadig blive aktuelt.

“Et nyt nicheområde kunne godt have noget med USA at gøre, så den tanke er vi ikke helt væk fra endnu,” lyder det fra den nyudnævnte direktør.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air på vej til USA

20 år i britisk tjeneste

Unge Sundberg genåbner smutvej til Vestnorge

Flysalg sikrer rekordoverskud hos Sun-Air

Kaptajn Sundberg lægger an til landing

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.