Family Life Bellevue Resort (Foto: TUI Nordic)

Kroatien hitter blandt rejsearrangører

TUI introducerer denne sommer endnu et rejsemål i Kroatien, der er en af de destinationer, som er godt i gang med at erstatte Tyrkiet som populær sommerferiedestination.

Tyrkiet har i mange år været blandt de allermest populære feriemål blandt danskere, men de seneste års uro og den nuværende undtagelsestilstand i landet har fået mange rejsende til at lede efter andre alternativer. Det har man naturligvis bemærket hos rejsearrangørerne, der leder efter destinationer, som kan erstatte Tyrkiet i sommerperioden. Her tegner der sig et billede af, at især Kroatien er godt i gang med at overtage noget af den hidtidige trafik til Tyrkiet.

I 2016 fløj 173.000 passagerer ifølge Trafikstyrelsen således til og fra Kroatien, hvilket er en stigning på 32 procent i forhold til året forinden og mere end en fordobling på fem år. Derfor tilbyder rejsearrangøren TUI den kommende sommer Istrien som ny destination i Kroatien.

”Flere danskere rejser til Kroatien, fordi man kan få mange af de samme kvaliteter som i nabolandet Italien, men til nogle lidt bedre priser. Samtidig er udbuddet af hoteller også i kraftig udvikling, og det tiltaler især børnefamilierne,” siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for TUI i Danmark.

Istrien ligger i det nordlige Kroatien og bliver dermed TUI’s anden destination i ferielandet, hvor det i forvejen allerede var muligt at rejse til Split længere sydpå. Det er Malmö Aviation, der skal flyve TUI-gæsterne fra København til Pula. Første afgang er fastsat til den 27. maj, og priserne begynder fra 3.248 kroner per person for en uges ferie på et trestjernet hotel.

Sikrere end Tyrkiet
Selvom Udenrigsministeriet ikke fraråder danskere at rejse til det Tyrkiet vurderer ministeriet, at der er en stor risiko for terrorangreb i det uroplagede land, der siden et mislykket militærkup i juli har været i undtagelsestilstand. Det har fået mange danskere til at fravælge Tyrkiet, når der skal vælges feriedestination, selvom mange af terrorhandlingerne hidtil har foregået i Istanbul.

Ifølge Trafikstyrelsen rejste knap 65.000 færre danskere til Tyrkiet i 2016 end året forinden og det var første gang i ti år, at det ellers så populære rejsemål ikke var gået frem. Samme udvikling skete hos TUI, der under navnet Star Tour måtte se halvdelen af sine omkring 60.000 rejsende i 2015 fravælge Tyrkiet året efter. Det betød, at Antalya sidste år mistede sin hidtidige plads som den største lufthavnsdestination, når danskerne rejser på charterferie til Las Palmas på Gran Canaria.

”Lige nu vælger mange danskere sommerferie ud fra en mavefornemmelse om, hvor der er sikkert. Det vinder et land som Kroatien stort på, og i 2017 forventer vi, at mere end 200.000 danskere vil vælge en rejse hertil”, siger Nikolai Johnsen.

Kroatien er dermed et af TUI’s bedste bud på et feriealternativ til Tyrkiet den kommende sommer. Foruden Istrien åbner TUI nye sommerdestinationer i Montenegro, Algarve-kysten i Portugal, Tenerife, Fuerteventura, Santorini, Amalfi-kysten i Italien samt Malta.

 

Relaterede artikler:

Spies og TUI mister markedsandele

TUI udfordrer Spies

Kroatien er ny destination hos Star Tour

Stor vækst i danske turister til Kroatien

Kroatien byder på historiske slotte og festivaler

x

Læs Også

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Etihad og TUIFly vil skabe et fælles flyselskab med de fly TUIFly i dag opererer for airberlin, som Etihad er medejer af.

Jet Time skal bemande TUI-fly

Jet Time skal fra november operere to Boeing 737-800 fly for TUI, som charterarrangørens tyske datterselskab i dag opererer. Samtidig pensioneres to ældre fly.

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Etihad har angiveligt tilbudt Lufthansa en ejerandel i Alitalia hvis Lufthansa vil overtage det kriseramte airberlin, som Etihad er medejer af.

TUI udfordrer Spies

Det er ikke længere nok at have tilfredse kunder. Nu vil TUI atter være den største charterarrangør i Danmark foran Spies.

Star Tour får nyt navn

Danmarks næststørste charterarrangør får helt nyt navn.

Star Tour: Vi har ikke været gode nok

Et nyt navn og mere samtænkning skal rette op på, at Star Tour ikke har været gode nok til at tilpasse sig kundernes behov.