Udsigt over Øresund. (Foto: Københavns Lufthavne A/S)

Krydstogtskibe i Øresund kan holde flytrafikken tilbage

Når store krydstogtskibe i Øresund skal passere Drogden-sejlrenden ved Amager, vil flytrafikken blive holdt tilbage i sammenlagt 10 timer om året.

Hvert år passerer op imod 2.800 høje krydstogtskibe, fragtskibe og borerigge  ganske tæt på indflyvningsområdet til Københavns Lufthavns to hovedbaner 04/22. Det sker når skibene passerer gennem Drogden-sejlrenden mellem Amager og Saltholm.

I nogle tilfælde kan flytrafikken blive ganske kortvarigt generet af de store skibe. Reglerne er således, at hvis et fartøj rager højere i vejret end 50 meter, så vil flytrafikken på hovedbanerne blive midlertidigt indstillet, mens skibene passerer forbi indflyvningsområdet. Det skete i alt 62 gange i 2016.

“Hvor lang tid den periode varer, afhænger af fartøjets hastighed samt sigtbarheden. Eksempelvis sejler platforme langsomt, mens andre fartøjer har en højere hastighed. Det er dog typisk omkring 10 minutter, men hvis sigtbarheden betyder, at man ikke fra tårnet kan se skibet, så kan det i slemme tilfælde vare op til 30 minutter, før der igen er mulighed for at benytte banerne i CPH,” siger Kasper Hyllested, der er pressechef i Københavns Lufthavn.

Mindst 10 timer om året
Dermed er der tale om, at lufthavnen i sammenlagt mindst 10 timer om året ikke kan benyttes som følge af passerende skibe i Drogden. I nogle situationer kan indflyvning til bane 12 på tværbane 12/30 benyttes, da der ikke umiddelbart ikke her vil være en konflikt med passerende fartøjer.

Anderledes ser det ud med fartøjer med en højde på mellem 35 og 50 meter. De passerer hyppigt i Drogden-området omkring 2.700 gange om året. Her bliver flytrafikken ikke afbrudt, men skibene skal melde sig til en såkaldt VCS-enhed, hvorefter flydriften tilrettelægges under hensyntagen til de store fartøjer. Principielt kan flyene blot passere hen over de forbisejlende fartøjer.

I 2016 anløb  286 krydstogtskibe Københavns Havn, hvilket er en stigning på 33 procent i løbet af blot to år. Af disse blev der ved 137 af anløbene foretaget skift af besætninger i København, hvilket er godt for lufthavnen, idet krydstogtpassagererne ankommer til og afrejser fra København med fly.

 

Relaterede artikler:

Tværbanelukning kan udfordre nye SAS-fly

Piloter til politikere: Luk ikke tværbanen i CPH

Forældede oplysninger i udredningsrapport fra CPH

SAS-piloter bekymret over tværbane-lukning

CPH: Ingen kompensation for banelukning