Asiatisk morgenmad på CX238 fra London til Hong Kong. (Foto: Casper Christensen)

Kvalitet og udvalg over gennemsnittet hos Cathay

ANMELDELSE: Cathay Pacific tilbyder et gedigent produkt på Economy Class mellem London og Hong Kong, selvom fodstøtte samt fjernbetjening til IFE-systemet mangler.

Baggrund
Anmeldelsen dækker over en flyvning med Cathay Pacific på rutenummer CX238 mellem London (LHR) og Hong Kong (HKG) den 9. februar 2017. Flyvningen blev gennemført med en Boeing 777-300ER på Economy Class. Rejsen blev bestilt som en en del af en returbillet fra København til Hong Kong og var bestilt via kayak.dk tre måneder før afrejsen. Billetprisen var 4.165 kroner inklusive alle afgifter.

Før rejsen
Jeg checkede in online 18 timer før afgang, hvor det ikke var muligt at ændre det allerede tildelte sæde. Jeg havde dog fået en fin vinduesplads i den forreste del af Economy-sektionen, så jeg havde heller ikke behov for at bytte sæde. Det var muligt at checke op til 30 kg bagage ind samt at medtage 1 stk. håndbagage på op til 7 kg.

I lufthavnen
Flyet havde afgang fra Terminal 3 i Heathrow Airport. I dette område var der et begrænset antal shoppingmuligheder med ikke mere end et par håndfulde mærkevarebutikker. Fra terminalområdet var der omkring 10 minutters gang ned til gate C35, hvor flyet havde afgang fra. Der var ingen isolerede siddepladser i gaten, men et stort bænkområde der blev delt med nogle få andre gates. I gateområdet var der både udsigt til flyene, der var parkeret på forpladsen, samt flere TV-skærme, aviser samt endda et klaver, som publikum kunne spille på.

Boarding
Boarding startede omkring 40 minutter før afgang med zoneopdeling, således at flyets bagerste rækker gik ind i flyet først. Kabinepersonalet tog venligt og smilende mod, da jeg kom indenfor i flyet. Ved min plads var der god plads til håndbagagen i hattehylderne. Flyets kabine havde en temperatur lidt over middel, men det var ikke uudholdeligt varm. Der var ingen vandflaske i sædet, men kabinepersonalet kørte rundt med en serveringsvogn med drikkevarer og snacks i løbet af den første halve time efter, at flyet var kommet i luften.

Sædet og underholdningssystemet
På sædet lå både pude og tæppe. Der var ikke noget plastik rundt om puden, og flere sorte hår på puden, hvilket fik mig til at tvivle på, om betrækket var blevet vasket siden sidste passager havde benyttet puden. Der var god benplads ved sædet med en afstand på 32 tommer – dog var der ingen fodstøtte at hvile fødderne på. I sædet foran var der en 9” widescreen skærm af typen, der gjorde det muligt at se skærmen godt fra flere vinkler. Under skærmen var der et USB-stik til opladning af mobiltelefonen. Der var dog ikke nogen fjernbetjening, hvilket betød at man var nødsaget til at trykke på skærmen for at navigere rundt i IFE-systemet.

Der er god benplads (32″) i Economy Class hos Cathay Pacific. (Foto: Casper Christensen)

IFE-systemet havde et fint udvalgt med 55 nyere vestlige film samt cirka 50 øvrige vestlige klassikere og familiefilm. Dertil var der et stort udvalgt af kortfilm og dokumentarfilm samt asiatiske film. De fleste af filmene havde engelske undertekster. Der var næsten 100 forskellige TV-shows med en blanding af flere forskellige genrer. Nogle TV-shows havde tre afsnit, mens andre indeholdte hele sæsoner.  Øvrigt indhold inkluderede 17 forskellige musikalbum samt 21 forskellige spil, så samlet set var der rig mulighed for underholdning – dog ingen adgang til WiFi.  Den største udfordring ved IFE-systemet var dog, at der inden hver film eller TV serie blev afspillet reklamer i tre og et halvt minut. Det har jeg ikke oplevet før, og det er til stor irritation, når man skal se et afsnit af en serie, der varer 25 minutter.

Måltider og service
Kort efter afgang uddelte kabinepersonalet menukortet samt en indpakket vådserviet. På menuen var der et hovedmåltid bestående af røget laks til forret, Haagen-Dazs is til dessert og til hovedret var der valgfrihed mellem tre retter: Den vestlige ret kartoffelmos med kylling og grøntsager, den asiatiske ret ris og marineret svinekød samt den  neutrale vegetarlasagne. Jeg bestilte kyllingen, og maden smagte ganske godt i forhold til meget andet flymad. Der var under hele flyvningen frie drikkevarer bestående af både sodavand, spiritus og vin. Der blev uddelt en flaske vand til alle som en del af hovedmåltidet, så væskedepoterne kunne fyldes op til de næste timer. I tilfælde af, at man blev sulten under flyvningen, var der muligt at bestille cup-noodles.

Cirka to timer før landingen i Hong Kong blev lyset tændt, og kabinepersonalet uddelte juice til passagerne. Herefter blev der serveret morgenmad bestående af yoghurt, frisk frugt, brød med smør samt valgfrihed mellem henholdsvis vestlig og asiatisk morgenmad. Den vestlige ret bestod af kartofler, scrambled eggs og champignon mens den asiatiske var nudler med kylling og soyasauce. Jeg valgte den asiatiske morgenmad, som smagte nogenlunde, men den var lidt for meget snasket ind i soyasauce efter min smag. Under hele turen var servicen rigtig fin, og der blev hjulpet med ekstra tæpper til de passagerer der havde behov for det.

Ankomst
Flyet ankom 13 minutter forsinket til Hong Kong International Airport efter en flyvetid på 11 timer og 54 minutter.  Det tog cirka 15 minutter at komme fra gaten til immigrationskontrollen, og her var man igennem inden for blot 10 minutter. Bagageudleveringen var placeret lige efter immigrationskontrollen, og her gik der kun fem minutter, før min kuffert kom til syne på båndet.

Samlet bedømmelse
Alt i alt var det en ganske god flyvning med Cathay Pacific. Jeg synes at kvaliteten og udvalget af maden var bedre end gennemsnittet. Derudover var der god plads ved sædet og et bredt udvalg af underholdning i IFE-systemet, hvor der også var undertekster på de fleste film. Det trækker ned i karaktergivningen, at puden på sædet var beskidt, at der ikke var nogen fodstøtte samt de irriterende reklamer og den manglende fjernbetjening i IFE-systemet. Samlet bedømmelse er fire stjerner ud af seks mulige.

Cathay Pacific er i øvrigt et af ni flyselskaber i verden, der har fem stjerner og dermed det højeste niveau i den seneste Skytrax-rating.

Baggrund Anmeldelsen dækker over en flyvning med Cathay Pacific på rutenummer CX238 mellem London (LHR) og Hong Kong (HKG) den 9. februar 2017. Flyvningen blev gennemført med en Boeing 777-300ER på Economy Class. Rejsen blev bestilt som en en del af en returbillet fra København til Hong Kong og var bestilt via kayak.dk tre måneder før afrejsen. Billetprisen var 4.165 kroner inklusive alle afgifter. Før rejsen Jeg checkede in online 18 timer før afgang, hvor det ikke var muligt at ændre det allerede tildelte sæde. Jeg havde dog fået en fin vinduesplads i den forreste del af Economy-sektionen, så jeg havde heller…

Bedømmelse

Samlet bedømmelse

Oversigt :
Plus: Hurtig betjening, god mad og stort udvalg i IFE-systemet.

Minus: Beskidt pude, lange reklamer før TV-serier, manglende fodstøtte samt fjernbetjening til IFE-system.

x

Læs Også

Kølig Cathay-lounge i London

ANMELDELSE: Cathay Pacific har en lækker nyrestaureret First- og Business Class lounge i London Heathrow, men temperaturen gjorde opholdet til en frysende kold oplevelse.

Indonesere lynpensionerer ikonisk fly

Garuda Indonesia har besluttet at sende sine sidste Boeing 747-400 fly på pension. Det har fem andre selskaber også gjort det seneste år.

Oslo henter ruteudvikler i CPH

Oslo Gardermoen placerer en tidligere CPH-ruteudvikler i Hong Kong for lettere at kunne tiltrække asiatiske selskaber. Dermed fortsætter CPH med at miste ruteudviklere.

Endnu et flyselskab udfaser Boeing 747

Cathay Pacific foretog for nogle dage siden den sidste passagerflyvning med Boeing 747-flyet, som Hong Kong-selskabet gennem tiden har haft 50 af i flåden.

Hong Kong-selskab har kig på CPH

København er blandt de nye destinationer, som Hong Kong-baserede Cathay Pacific har i kikkerten. Selskabet får snart de første af i alt næsten 70 nye langdistancefly.

Hong Kong-rute til CPH lader vente på sig

Det var ventet, at Cathay Pacific i 2016 ville åbne en rute fra Hong Kong til København, men nu har Hong Kong-flyselskabet skåret i ekspansionsplanerne, hvorfor det tidligst bliver i 2017.