Kvindelig flypassager om bord på et langdistancefly fra Finnar. (Foto: Finnair)

Kvinder rejser billigere end mænd

Prisen for en flybillet er afhængig af, hvor tidligt den bestilles. Ifølge en ny undersøgelse bestiller kvindelige forretningsrejsende i gennemsnit næsten to dage tidligere end mændene og sparer derfor flere penge.

I mange rejseaktive virksomheder er der stor fokus på tidspunktet for bestilling af virksomhedens flyrejser. Faktum er nemlig, at billetpriserne ofte bliver lavere, hvis der bestilles i god tid.

Derfor laver virksomhederne løbende målinger på, hvornår de enkelte rejseaktive medarbejdere bestiller rejsen i forhold til afgangstidspunktet. Her følges det nøje, om der er ‘compliance’ i forhold til rejsepolitikken.

Men kvinderne er tilsyneladende bedre end mændene til at få styr på rejseplanerne i så god tid, at der kan spares penge. Det viser en undersøgelse fra erhvervsrejsebureauet Carlson Wagonlit Travel, der har analyseret 6,4 mio. billetransaktioner og har nået til, at kvinderne rejser omkring to procent billigere end mændene.

Besparelsen hænger sammen med, at rejsebestillingen fra samtlige kvindelige rejsende blandt de 6,4 mio. transaktioner foregik 1,9 dag tidligere end den mandlige modpart. Så med det rette overblik og en god portion disciplin – som det kvindelige køn tilsyneladende repræsenterer – er der penge at spare ved at sende kvinderne afsted på rejse.

Ny analyseteknik
Carlson Wagonlit Travel har lavet forskellige regnestykker, hvor det dokumenteres, hvor meget der kan spares, hvis alle i virksomheden opførte sig som kvinderne. I en virksomhed med 1.000 rejsende vil der være en årlig besparelse på 50.000 dollars, eller godt 330.000 danske kroner ved at følge “kvindemodellen”.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at når der er tale om frekvente rejsende, så elimineres kønsforskellen stort set. Derimod er der tydelige tendenser i retning af, at ældre medarbejdere er bedre til at booke tidligere end de yngre kolleger.

Analysen er lavet af CWT Solutions Group i samarbejde med professorer fra The Ohio State University samt Arizona State University. Her er der brugt nyudviklede teknikker til at kvantificere en direkte forbindelse mellem køn og rejsemønster.

“Denne analyseteknik åbner op for en hel række af nye muligheder i jagten på at skabe en personaliseret rejse. Den kan også anvendes til mange andre typer af segmentering af rejsende, herunder geografi, anvendt bookingkanal, eller eksempelvis individuel forretningsenhed. I sidste ende handler det om, at ved at kende vores rejsende bedre, kan vi forbedre både deres oplevelse samt effektiviteten af virksomhedens rejseprogrammer,” siger Catalin Ciobanu, der er direktør for Data & Analyse hos CWT Solutions Group.

Hele undersøgelsen: “Gender differences in booking business travel” kan downloades her.