Alitalia Airbus A330-200.

Landede 47 minutter efter mayday-opkald

Et Airbus A330-fly fra Alitalia måtte udsende mayday-opkald og tage hul på brændstofreserverne, da flyet fra Rom til Beijing blev omdirigeret til Hohhot i Indre Mongoliet på grund af dårligt vejr.

Piloterne i et Airbus A330-fly fra Alitalia må have haft svedige håndflader, da de onsdag i sidste uge måtte se deres fly blive omdirigeret fra Beijing til Hohhot i Indre Mongoliet.

Flyet med rutenummer AZ790 havde været undervejs på den 10 timer og 20 minutter lange flyvning fra Rom til Beijing, da piloterne blev nødsaget til at afbryde indflyvningen til den kinesiske hovedstadslufthavn, da vejret pludselig ændrede sig. Det rapporterer Aviation Herald.

Piloterne meddelte flyvelederkontrollen, atflyet havde brændstof tilbage til 45 minutters flyvning, inden det varnødvendigt at tage hul på reserven. På det tidspunkt var der omkring 55 minutters flyvetid til Hohhot i Indre Mongoliet, der tilsyneladende var nærmeste åbne lufthavn.

Det fik piloterne til at udsende mayday-opkald, hvorefter de kinesiske flyveledere ryddede luftvejen til Hohhot. Det italienske Airbus-fly fik tildelt den mest direkte rute og den bedst mulige flyvehøjde. Men der skulle alligevel gå 47 minutter efter mayday-opkaldet var udsendt, til flyet satte hjulene på jorden i Hohhot Baita International Airport.

Flyet måtte efterfølgende tilbringe fem timer i Hohhot, inden vejretomkring Beijing atter gjorde det muligt at forsøge en ny landing. Det betød,at flyet ankom til Beijing Capital International Airport med samlet otte timers forsinkelse. Returflyvningen til Rom blev udsat til den efterfølgende dag, hvormed AZ791 var tilbage i Rom-Fiumicino med samlet 31 timers forsinkelse.

Debat efter Valencia-omdirigeringer
Der har på det seneste været meget debat omkring, hvor stor brændstofreserven bør være. Det skete efter, at en lang række fly den 26. juli om aftenen blev omdirigeret fra Madrid til Valencia på grund af kraftigt uvejr over den spanske hovedstad. Heriblandt var der tre Ryanair-fly, der udsendte mayday-opkald.

Undersøgelser har sidenhen vist, at et af Ryanair-flyene samt et Airbus A340-fly fra LAN Airlines landede i Valencia, efter at der var taget hul på brændstofreserven. LAN-flyet havde blot 2.100 kg brændstof tilbage i vingetankene, hvor minimum er 2.800 kg, og ifølge rapporter var et af flyets fire motorer stoppet på grund af manglende brændstoftilførsel.

Samtidig blev der tilsyneladende fra de spanske luftfartsmyndigheders side uberettiget rejst kritik af Ryanair for ikke at have tanket nok brændstof. De irske luftfartsmyndigheder har dog sidenhen foretaget en undersøgelse, der viste, at Ryanair-piloterne havde fulgt reglerne.