Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Langdistancetab på en million om dagen

Norwegian har på 15 måneder haft ekstraordinære omkostninger på 532 mio. norske kroner på langdistanceruterne, hvilket svarer til over en million om dagen. Lavprisflyselskabet styrer mod underskud for 2014.

Eventyret med langdistanceruter har hidtil været en dyr fornøjelse for Norwegian. Det norske lavprisflyselskab har siden første flyvning til New York den 30. maj 2013 haft et direkte tab på 532 mio. norske kroner – eller det, der svarer til 475 mio. danske kroner – på langdistanceruterne.Det er rundt regnet en million norske kroner om dagen.

Hele langdistanceoperationen har siden begyndelsen været plaget af problemer. Den første flyvning var planlagt til den 30. maj 2013 med de nye moderne Dreamliner-fly. Men på grund af forsinkelser i produktionen og efterfølgende batteri-fejl på Boeing 787-8 flyene måtte Norwegian starte op med et indlejet fly fra portugisiske HiFly.

Selvom Norwegians første Dreamliner-fly blev fløjet hjem til Skandinavien den 30. juni sidste år, måtte selskabet alligevel vente til den 18. august, førend flyet kunne sættes i drift på langdistanceruterne. Flyet blev den første sommer benyttet på en række europæiske destinationer for at træne personalet, så man var klar til langrutepremieren.

Trods træningsperioden blev Norwegian ramt af mange forsinkelser og aflysninger. Dreamliner-flyene havde mange børnesygdomme, og dette kombineret med et lidt for optimistisk trafikprogram samt håndteringsproblemer på udestationerne skabte jævnligt uregelmæssigheder i trafikken. Da det stod på det højeste, opstod der i Norge begrebet “Kjosfast“, der i populær form betød, at man var forsinket med Norwegian på ubestemt tid.

Alt dette har smittet af på bundlinjen hos det norske lavprisflyselskab, da omkostningerne til indleje af fly fra eksterne leverandører har været massive. Norwegian-kunderne har således fløjet med fly fra selskaber som portugisiske HiFly og euroAtlantic, italienske Meridiana samt spanske Pullmantur Air. I stedet for de moderne Dreamlinere, har der i perioder og på enkelte flyvninger været benyttet fly af typerne Boeing 777, Boeing 767, Boeing 747, Airbus A330 og Airbus A340.

Senest har Norwegian lejet et næsten nyt Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra polske LOT til at trafikere ruten mellem København og henholdsvis New York, Fort Lauderdale og Los Angeles fra 27. oktober til 30. november. Omkostningerne ved denne lejeaftale vil dog først fremgå, når regnskabet for fjerde kvartal præsenteres.

Styrer mod underskud
Norwegian omtalte for første gang de ekstra omkostninger forbundet med langrute-operationen i kvartalsrapporten for tredje kvartal af 2013. Her hed det sig, at ekstra omkostninger til indleje af fly samt uregelmæssigheder havde kostet 101 mio. norske kroner. For hele året blev tabet på 216 mio. kroner.

Dokumentation af ekstra omkostninger;

2013
Ekstra omkostninger relateret til opstart af langrute-operationen har påvirket resultatet betydeligt og beløber sig til NOK 216 mio. for hele året.
216,0

2014 – 1. kvartal
Ekstra omkostninger relateret til langrute-operationen beløb sig til 78 mio. NOK i det første kvartal.
78,0

2014 – 2. kvartal
Omkostninger i forbindelse med uregelmæssigheder i langrute-operationen er estimeret til 101 mio. NOK i det andet kvart.
101,0

2014 – 3. kvartal
Omkostninger i forbindelse med uregelmæssigheder i langrute-operationen er estimeret til 74 mio. NOK i det tredje kvartal. Herudover påløb der for koncernen omkring 63 mio. NOK i omkostinger relateret til den forsinkede godkendelse hos det amerikanske transportministerium.
137,0

Mio. NOK (30. juni 2013 – 30. september 2014) 532,0

Kilde: Norwegian.com – Årsrapport 2013 og kvartalsrapport 1/2014, 2/2014 og 3/2014.

Det ser således ud til, at de ekstra omkostninger ligger stabilt på 100 mio. norske kroner i kvartalet, hvilket svarer til en million norske kroner om dagen.

Hvis Norwegian ikke får stabiliseret langrute-operationen og inden for overskuelig fremtid får godkendelse til at beflyve USA med selskabets Dreamliner-fly på den irske operative licens, begynder det at se svært ud for den norske luftfartskoncern.

Tabene på langruteoperationen dræner pengekassen, og allerede nu styrer Norwegian mod et underskud for hele 2014. I de første tre kvartaler har Norwegian således haft et samlet minus på 61,4 mio. norske kroner mod et plus på 515 mio. norske kroner i samme periode året før. Udvikler fjerde kvartal af året sig på samme måde som de sidste tre måneder af 2013, kan Norwegian se frem til et samlet nettounderskud for hele året på en kvart milliard norske kroner.

Dermed er det ikke blot flyenes næser, der er røde, men bundlinjen i regnskabet begynder også at have samme farve. Det lader dog ikke til at bekymre investorerne, da kursen på selskabets aktier på Oslo Børs er steget med 11,4 procent i løbet af den seneste uge.