Lange udsigter for Air China-rute til København

Etableringen af Air Chinas annoncerede rute fra Beijing til København har lange udsigter. Trods indgåelse af 35 aftaler og kontrakter for 18 mia. kroner under det kinesiske statsbesøg, er der intet nyt omkring den udsatte flyrute.

København går i år glip af turistindtægter i millionklassen, da det kinesiske luftfartsselskab Air China i slutningen af februar måned besluttede at udsætte åbningen af selskabets nye rute mellem Beijing og København.

En rute, der efter planen skulle have været åbnet den 2. juni medfire ugentlige afgange med et Airbus A330-200 fly, der har plads til 251 passagerer.

Dermed mister København indtil viderede omkring 20.000 kinesiske turister, som ruten årligt var forventet at ville kaste af sig.

Baggrunden for udsættelsen af ruten var angiveligt svigtende salg i de 10 uger som ruten var til salg, inden beslutningen blev taget om at udskyde åbningen. Oprindeligt håbede Københavns Lufthavn, at ruten blev udskudt til august måned 2012, men det lader til, at etableringen har lange udsigter, og at ruten derfor tidligst kan komme i gang fra sommertrafikprogrammet 2013.

Det kinesiske statsbesøg havde ellers været en glimrende anledning til at annoncere en ny opstartsdato, men kineserne er åbenbart ikke nået så langt endnu, at der er klarhed over dette.

”Vi er i en løbende dialog med Air Chinas hovedkontor i Beijing og det regionale kontor i Stockholm, og vi arbejder fortsat på at få en opstartsdato,“ fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Uenighed om miljøafgift
Det kinesiske statsbesøg i Danmark anført af præsident Hu Jintao blev gennemført under stor mediebevågenhed og med et regeringsfly fra Air China som transportmiddel.

De fleste vil kunne få øje på den markedsføringsværdi, der ville være ved annoncering af ruteopstarten i forbindelse med statsbesøget. Det forlyder da også, at Udenrigsministeriet havde fået til opgave overfor kineserne at nævne den udsatte rute, der har stor betydning for såvel Københavns Lufthavn som turismen i hovedstadsområdet.

Kilder i branchen peger samtidig på, at den øjeblikkelige strid mellem EU og Kina om den omdiskuterede miljøafgift på luftfarten, kan være en årsag til, at kineserne angiveligtforhaler beslutningen om etablering afruten til København. Der har i flere omgange fra kinesiskside været trusler om straffeaktioner mod EU, hvis miljøafgiften ikke tages af bordet.

En beslutning, som EU´s danske klimakommissær Connie Hedegaard indtil videre har afvist at ændre.

Læs også:

Kina parat til at beslaglægge europæiske fly

x

Læs Også

Lufthansa og Air China ser hinanden an

Mens Lufthansa har vendt ryggen til SAS, så overvejer tyskerne nu et joint venture med Air China i stil med det Lufthansa har med United og Air Canada.

København tabte Kina-rute til Genève

Den 2. juni 2012 skulle Air China have indviet en ny flyrute fra Beijing til København. Ruten blev udskudt, men er nu blevet tildelt Genève. Det sker samtidig med, at CPH lancerer en vækstkomité, der skal styrke ruteudviklingen til blandt andet Kina.

Air China-rute til København udskydes

Air China åbnede i begyndelsen af december måned for salget til den nye rute mellem Beijing og København, der efter planen skulle igangsættes den 2. juni. Nu er ruten uden varsel fjernet fra reservationssystemerne, og Air China har valgt at udskyde åbningen af ruten.

SAS får konkurrence på København-Beijing

Det kinesiske luftfartsselskab Air China åbner den 2. juni 2012 en direkte flyrute mellem Beijing og København. Der flyves fire gange ugentligt med et Airbus A330-200 fly med plads til i alt 251 passagerer.

Nyt kinesisk selskab på vej i Star Alliance

Star Alliance med blandt andre SAS og Lufthansa kan være på vej med en udvidelse i Kina. Det er Air China-datterselskabet Shenzhen Airlines, der kædes sammen med Star Alliance. En optagelse vil styrke alliancen på det hastigt voksende kinesiske marked.

Air China øger til Skandinavien

Det kinesiske Star Alliance-medlem Air China vil fra sommeren 2011 øge til daglige flyvninger fra Skandinavien til Beijing. Air China er alene på ruten mellem Stockholm og den kinesiske hovedstad og vil således fra marts 2011 udbyde mere end 4.000 sæder ugentligt på ruten.