Lange udsigter for Air China-rute til København

Etableringen af Air Chinas annoncerede rute fra Beijing til København har lange udsigter. Trods indgåelse af 35 aftaler og kontrakter for 18 mia. kroner under det kinesiske statsbesøg, er der intet nyt omkring den udsatte flyrute.

København går i år glip af turistindtægter i millionklassen, da det kinesiske luftfartsselskab Air China i slutningen af februar måned besluttede at udsætte åbningen af selskabets nye rute mellem Beijing og København.

En rute, der efter planen skulle have været åbnet den 2. juni medfire ugentlige afgange med et Airbus A330-200 fly, der har plads til 251 passagerer.

Dermed mister København indtil viderede omkring 20.000 kinesiske turister, som ruten årligt var forventet at ville kaste af sig.

Baggrunden for udsættelsen af ruten var angiveligt svigtende salg i de 10 uger som ruten var til salg, inden beslutningen blev taget om at udskyde åbningen. Oprindeligt håbede Københavns Lufthavn, at ruten blev udskudt til august måned 2012, men det lader til, at etableringen har lange udsigter, og at ruten derfor tidligst kan komme i gang fra sommertrafikprogrammet 2013.

Det kinesiske statsbesøg havde ellers været en glimrende anledning til at annoncere en ny opstartsdato, men kineserne er åbenbart ikke nået så langt endnu, at der er klarhed over dette.

”Vi er i en løbende dialog med Air Chinas hovedkontor i Beijing og det regionale kontor i Stockholm, og vi arbejder fortsat på at få en opstartsdato,“ fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Uenighed om miljøafgift
Det kinesiske statsbesøg i Danmark anført af præsident Hu Jintao blev gennemført under stor mediebevågenhed og med et regeringsfly fra Air China som transportmiddel.

De fleste vil kunne få øje på den markedsføringsværdi, der ville være ved annoncering af ruteopstarten i forbindelse med statsbesøget. Det forlyder da også, at Udenrigsministeriet havde fået til opgave overfor kineserne at nævne den udsatte rute, der har stor betydning for såvel Københavns Lufthavn som turismen i hovedstadsområdet.

Kilder i branchen peger samtidig på, at den øjeblikkelige strid mellem EU og Kina om den omdiskuterede miljøafgift på luftfarten, kan være en årsag til, at kineserne angiveligtforhaler beslutningen om etablering afruten til København. Der har i flere omgange fra kinesiskside været trusler om straffeaktioner mod EU, hvis miljøafgiften ikke tages af bordet.

En beslutning, som EU´s danske klimakommissær Connie Hedegaard indtil videre har afvist at ændre.

Læs også:

Kina parat til at beslaglægge europæiske fly