Lars Thuesen (Foto: Scandinavian Travel Media)

Lars Thuesen: Tæt på køb af airBaltic-aktier

Jet Time-ejeren Lars Thuesen bekræfter, at han er tæt på at købe 20 procent af aktierne i airBaltic. Investeringen har dog intet at gøre med Jet Time.

Den danske finansmand Lars Thuesen har igennem et stykke tid været i forhandlinger med tyske Rolf Montag-Girmes, der gennem selskabet Aircraft Leasing 1 ejer 19,95 procent af airBaltic. Den tyske investor ønsker at sælge sin aktiepost, og Lars Thuesen står klar til at lægge penge på bordet for at blive medejer af det lettiske flyselskab.

Det bekræfter Lars Thuesen til CHECK-IN.dk.

I tirsdags havde Lars Thuesen et møde med repræsentanter fra den lettiske regering for at opnå tilladelse til at købe ejerposten fra den tyske investor.

“Der foreligger en aktionæroverenskomst mellem airBaltic og Aircraft Leasing 1, og det kræver en tilladelse at sælge aktieposten videre,” siger Lars Thuesen til CHECK-IN.dk om årsagen til besøget i Letland.

“Der udestår de afsluttende forhandlinger, men vi er enige om hovedlinjerne, og vi forventer at det hele er på plads inden månedens udgang.”

Da Rolf Montag-Girmes sidste år i marts måned købte sig ind i airBaltic, måtte han ifølge baltiske medier betale i omegnen af 52 mio. euro – eller godt 390 mio. kroner for aktieposten.

Ingen sammenhæng med Jet Time
Det kom for nyligt frem, at den lettiske stat har hyret en finansiel rådgiver til at finde en industriel investor, der kan overtage statens ejerpost, da man ønsker, at flyselskabet skal på private hænder for bedst muligt at kunne udvikle sig. Dermed ved Lars Thuesen ikke, hvem der fremadrettet bliver medinvestor i airBaltic.

AirBaltics første Bombardier CS300 ruller ud fra malerhallen. (Foto: Bombardier. )

“Hvad det ender med, ved jeg ikke endnu, da processen lige er gået i gang. Jeg synes dog, at der er spændende at være med,” lyder det fra den danske finansmand.

Selvom airBaltic i dag beskæftiger 11 Boeing 737-fly, hvilket er samme flytype som Jet Time benytter, så afviser Lars Thuesen, at der skulle være synergi eller samarbejdsmuligheder mellem airBaltic og Jet Time.

“Jeg kan ikke se nogle samarbejdsmuligheder, da det slet ikke er med den kasket på, at jeg går ind i det her. Det er rent opportunistisk,” lyder det fra Jet Time-ejeren.

Lars Thuesen forklarer, at airBaltic efter hans opfattelse kommer fra at være et selskab med store problemer til i dag at være veldrevet. Den flådefornyelse, der er igangsat med Bombardier CS-flyene vil kunne gøre airBaltic til et yderst attraktivt regionalt flyselskab om tre til fire år.

 

Relaterede artikler:

SAS opsiger codeshare med airBaltic

AirBaltic har SAS i kikkerten til aktiesalg

AirBaltic-topchef i Etihad-frieri

AirBaltic klar til første CS300-flyvning

​AirBaltic ind på chartermarkedet

x

Læs Også

A350-ruter fra 21 europæiske lufthavne

Indtil videre er det muligt at flyve med den nye Airbus A350-900 til og fra 21 lufthavne i Europa. I Norden er det kun Helsinki og Stockholm, der får besøg af flyet.

SAS: Fortsat problemer med ny tværbane-løsning

Et forslag fra Københavns Lufthavn om kun at gøre lufthavnens tværbane 400 meter kortere, løser ikke alle problemer, pointerer SAS.

Ryanair sælger billetter for SkyTeam-selskab

Det er nu blevet muligt at bestille flybilletter med et SkyTeam-selskab til USA, Mexico, Cuba og andre destinationer via Ryanairs hjemmeside.

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Den afgående direktør hos Air Greenland var god til at rydde op og effektivisere, men den nye direktør skal forberede en kommende udskiftning af flyflåden.

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.