Lavprisfly til USA og Asien rykker nærmere

‘Bangkok og New York til 1.500 kroner’ er flere gange set som overskrifter i medierne i forbindelse med den forventede lancering af lavprisfly på langdistanceruterne fra Skandinavien til Nordamerika og Asien. De to norske udfordrere FEEL Air og Norwegian vil formentlig løfte noget af sløret for planerne ved en luftfartskonference i København den 31. maj.

Noget kunne tyde på, at den interkontinentale lavprisrevolution i luftfarten er på vej. I hvert fald bliver planerne fra de to norske lavprisflyselskaber FEEL Air og Norwegian efterhånden mere konkrete.

Begge selskaber vil etablere lavprisflyvninger fra skandinaviske lufthavne til Bangkok og New York indenfor de næste 12 – 24 måneder.

Det har fået konsulentvirksomheden Travelbroker Nordic til at sætte de to selskaber stævne ved en luftfartskonference i København, der afholdes den 31. maj 2011.

Her vil det formentlig blive afsløret, hvorvidt de to selskaber kan flyve til New York eller Bangkok for 1.500 kroner. Får de to norske lavprisflyselskaber held til at skabe en bæredygtig forretningsmodel, vil det radikalt ændre distributionen af interkontinentale flyrejser fra Skandinavien.

Det bliver FEEL Air´s CEO Kai Holmberg, der på konferencen vil præsentere det nye norske lavprisflyselskab, menskommerciel direktørDaniel Skjeldam fra Norwegian vil forklare om baggrunden for det succesfulde norske lavprisflyselskabs satsning på langdistanceruterne.

Herudover vil det for konferencedeltagerne være muligt at få opdaterede fakta på markedspotentialet fra Skandinavien til Asien og Nordamerika gennem et indlæg fra administrerende direktør Karin Gert Nielsen, der har en solid viden om emnet i sin egenskab af administrerende direktør for Atlantic Link i København samt formand for PATA (Pacific Asia Travel Association)Denmark.

Endeligt vil det på konferencen også være muligt at høre, hvordan SAS vil imødegå konkurrencen og fortsat forsvare og udvikle selskabets oversøiske ruteprogram. Denne udfordring vil blive præsenteret af Simon Pauck Hansen, der med base i Stockholm er Vice President med ansvar for Partners & Intercontinental Network. Også Icelandair er repræsenteret ved CEO Birkir Holm Gudnason, dervil give et bud på, hvordan de indtrængende lavprisflyselskaber holdes for døren i forhold til Nordamerika-trafikken via Keflavik.

Arrangementet har Københavns Lufthavne A/S som sponsor og afholdes på Hilton Copenhagen Airport, hvor der forventes deltagelse af repræsentanter fra den skandinaviske rejse- og luftfartsindustri, rejseaktive virksomheder, analytikere og konsulenter. Tilmelding foregår direkte hos Travelbroker Nordic.

FAKTA: Program – Nordic long-haul LCC market

x

Læs Også

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.

Ny hæder til Norwegian

Norwegian er i London blev kåret som årets flyselskab ved det anerkendte CAPA Global Aviation Summit.

Norwegian og Ryanair har stoppet drøftelser

Billet- og bookingsamarbejdet mellem Norwegian og Ryanair bliver ikke til noget. Forholdet mellem de to selskaber er kølnet betydeligt.