Lavprisflyselskab flytter til hovedlufthavn

Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air har vendt ryggen til Modin-lufthavnen i Warszawa. Selskabet vælger permanent Chopin-lufthavnen som base, mens Ryanair tøver.

Normalt sværger lavprisselskaberne Wizz Air og Ryanair til sekundære lufthavne, hvor de ofte er den suverænt største operatør og hvor meget lidt anden trafik gør det muligt for selskaberne at få passagerer og bagage af og på hurtigt. En så kort turn around-tid som muligt er et vigtigt parameter for de selskaber. For det er i luften, at flyene tjener penge.

Men nu har begge selskaber taget det usædvanlige skridt at vende en sekundær lufthavn ryggen til fordel for en større primærlufthavn, hvor også andre netværksselskaber og lavprisselskaber opererer fra.

Det er i Warszawa i Polen, hvor begge selskaber har fået nok af forholdene i Modin Lufthavnen.

I juli sidste år flyttede begge selskaber ellers netop til den nyåbnede Modin Lufthavn, som de så som et kærkomment alternativ til den store Warszawa Chopin Lufthavn. Men den tidligere militære flyvestation havde ikke noget instrumentlandingssystem. Installationen af et system skabte store problemer for 160 Wizz Air-flyvninger og 30.000 passagerer i oktober, november og december sidste år.

Måtte vende tilbage
I december blev lufthavnen lukket for store fly i Airbus A320 og Boeing 737-klassen af de polske luftfartsmyndigheder, da der blev fundet revner i landingsbanen. Det betød at både Wizz Air og Ryanair måtte vende tilbage til Chopin Lufthavnen.

Modin Lufthavnen genåbnede den 4. juli og landingsafgifterne er lavere i Warszawa Modin end i Warszawa Chopin Lufthavnen. Men de mange problemer, forsinkelser og aflysninger samt den lange lukning betyder, at Modin ender med at være dyr for Wizz Air at operere fra. Desuden synes 70 procent af Wizz Airs passagerer fra Warszawa, at Modin Lufthavnen er for svær at komme til.

Nu har Wizz Air besluttet at opholdet i Chopin skal være permanent. Selskabet har 20 ruter til destinationer i 14 europæiske lande fra lufthavnen.

Tager afstand fra
Hos Ryanair har man også benyttet Chopin som stand-in for Modin siden december. Og nu har selskabet besluttet at blive i Chopin sammen med LOT, SAS, Lufthansa og alle de andre selskaber, som Ryanair ellers altid tager afstand fra, frem til udgangen af oktober i år.

Ryanair vil nu diskutere med ledelsen i Modin Lufthavnen hvordan det fremtidige samarbejde skal se ud og om der overhovedet skal være et samarbejde.