Lavprisflyselskaber inspirerer KLM

KLM har ladet sig inspirere af lavprisflyselskaberne og indfører et bagagetillæg på 15 euro, eller cirka 110 kroner, indenfor Europa. Forretningskunderne og de mest loyale rejsende er dog undtaget.

Det hollandske luftfartsselskab KLM Royal Dutch Airlines har skruet på selskabets forretningsmodel i Europa, hvilket der er kommet et særligt tiltag ud af.

KLM har nemlig valgtfra 22. april at adskille bagagen fra billetprisen. Det sker udfra et generelt sysnpunkt om, at de rejsende ønsker at “customize“ deres rejser ved typisk kun at betale for de ydelser, som de har brug for.

“Dette er et naturligt og positiv skridt for KLM og vores kunder. Når vi kan tilbyde den enkelte kunde, det vedkommende vil inkludere i sin rejse, kan vi bedre komme kunden i møde. Ved at tilbyde mere benplads, sædevalg og ved at sætte en pris for bagage, afspejles kundens behov og ønsker i prisen,“ forklarer Vincent Audesseau, der er Country Manager for Air France-KLM i Danmark.

Fra den 22. april skal alle rejsende på Economy Class indenfor Europa betale 15 euro, svarende til 110 kroner, for et stykke bagage per flyvning. Der bliver dog en undtagelse for virksomhedskundernes aftaler samt for rejsende med Flying Blue-medlemskab uanset niveau.

Inspireret af lavprisflyselskaber
Ved at trække bagagen ud af billetprisen har KLM mulighed for at sænke billetprisen og annoncere med priser fra 99 euro fra Amsterdam til omkring 30 destinationer i Europa.

HosKLM erkender man, at selskabet har ladet sig inspirere af lavprisflyselskabernes forretningsmodel ved beslutningen om at indføre bagagegebyret.

“Der vil naturligvis være elementer fra lavprisflyselskaberne, som vi kan lade os inspirere af, men vi vil til stadighed været et full-service flyselskab. Deter vigtigt, at kunderne har en frihed til at vælge fra eller til på nogle elementer af rejsen,“ siger Vincent Audesseau til CHECK-IN.dk.

Han vil ikke afvise, at der kan komme flere betalingsbare elementer fra KLM,men gratis måltider om bord er dog en kerneservice.

“Flymaden er en vigtigdel af flyveoplevelsen, så den vil altid være inkluderet i vore billetpriser. Men på områder som lounge adgang og sædevalg, vil jeg ikke udelukke, at der på et senere tidspunkt kan komme en separat betaling for disse ydelser.“