EasyJet-fly ved Go-fingeren i København Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Lavprisflyselskaberne mest forsinkede i CPH

Et norsk flyselskab var det mest punktlige i Københavns Lufthavn i august måned, mens lavprisflyselskaberne har flest forsinkelser.

Selvom Københavns Lufthavn er en af de mest effektive lufthavne i Nordeuropa, er det ikke alle flyselskaber, der formår at få deres fly afsted til tiden. Det viser en opgørelse fra august måned fra København Lufthavn.

Blandt de 52 ruteflyselskaber, der havde flere end 10 operationer til og fra Københavns Lufthavn, var der store variationer i punktligheden ved afgang. Et af de mere grelle tilfælde finder man hos Primera Air Scandinavia, hvor 33 af samlet 95 afgange var forsinkede fra CPH. Det svarer til en punktlighed på kun 65 procent, og gennemsnittet af de 33 forsinkelser var på 147 minutter, eller hvad der svarer til næsten to og en halv time.

Det giver ikke nødvendigvis mening at sammenligne flyselskaber, der har op imod 5.000 afgange med selskaber med en halv snes afgange i løbet af en måned, og derfor har CHECK-IN.dk på baggrund af opgørelsen fra CPH udarbejdet en punktlighedsoversigt for de ruteflyselskaber, der i august havde flere end 100 afgange fra Københavns Lufthavn.

De 10 mest punktlige flyselskaber i CPH (afgang) august 2017
(kun selskaber med flere end 100 afgange)

Nr. Flyselskab Antal Forsinkede Punktlighed Gn.snit forsinkelse
1 Widerøe 139 9 94 % 26 min.
2 Finnair  158  12  92 %  24 min.
3 Danish Air Transport  407  40  90 %  53 min.
4 Austrian  120  12  90 %  38 min.
5 KLM  195  28  86 %  34 min.
6 British Airways  170  24  86 %  39 min.
7 SAS  4.241  622  85 %  41 min.
8 Air France  171  29  83 %  44 min.
9 Icelandair  133  22  83 %  87 min.
10 LOT 195 28 82 % 43 min.

 

Lavprisflyselskaberne mest forsinkede
Kaster man et hurtigt blik ned over listen, savner man lavprisflyselskaberne. Hverken easyJet, Norwegian eller Ryanair formåede at komme ind i det gode selskab øverst i punktlighedstoppen.

Hos easyJet var 99 af samlet 328 afgange fra CPH forsinkede,  hvilket svarer til en punktlighed på 71 procent. Meget bedre så det ikke ud hos Ryanair, der med en punktlighed på 73 procent fik 410 af 561 flyvninger afsted til tiden. Norwegian havde i august 1.635 afgange fra CPH, og 411 af disse var forsinkede, hvilket svarer til hver fjerde flyvning. Statistikkerne viser også, at de gennemsnitlige forsinkelser hos de tre store lavprisflyselskaber lå på mellem 45 minutter og en time.

Samtlige Thai-fly til tiden
Retter man blikket mod de selskaber, der har mindre end 100 afgange om måneden, hvilket blandt andet er tilfældet for de udenlandske langdistanceflyselskaber, så er der mange med punktlighed i top. Thai Airways havde som det eneste flyselskab i august en punktlighed på 100 procent, idet samtlige daglige flyvninger til Bangkok afgik til tiden. Emirates, Qatar Airways og Singapore Airlines er også at finde blandt de mest punktlige med henholdsvis 94, 94 og 86 procent af flyvningerne til tiden.

En solstrålehistorie er også Sønderborg-selskabet Alsie Express, der blot have én forsinkelse ud af 91 afgange på ruten til Sønderborg, og det blev belønnet med en punktlighed på 99 procent.

I den modsatte ende finder man Iraqi Airways med ni forsinkede flyvninger ud af 13, hvilket svarer til, at kun hver tredje flyvning afgik til tiden. Egypt Air fik halvdelen af 16 flyvninger afsted til tiden, mens Royal Air Maroc havde en punktlighed på kun 46 procent, da syv af 13 afgange blev forsinket med i gennemsnit 29 minutter.

 

Relaterede artikler:

6.000 forsinkede Norwegian-flyvninger

4.000 Norwegian-flyvninger forsinket i april

KLM og Iberia deler punktligheds-titel

KLM og Finnair de mest punktlige ​

SAS-fly blev to døgn forsinket

x

Læs Også

SAS-offensiv i Aarhus var ni måneder undervejs

Dialogen om det nye strategiske samarbejde mellem Aarhus Lufthavn og SAS startede ved et kaffemøde i december sidste år.

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

De skandinaviske piloter og kabinepersonalet i SAS mener ikke, at flyselskabet har informeret godt nok om ruteplanerne for det irske selskab, men det afvises af SAS.

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

CPH: Undskyld vi roder

Københavns Lufthavn er i gang med bygningsarbejder i Terminal 3 på landside, hvilket vil betyde byggerod de kommende måneder.