Sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Lempelse af væskeregler starter med skærpelse

For at kunne lempe væskereglerne på sigt har EU fundet det nødvendigt at stramme reglerne fra udgangen af januar.

Fra slutningen af januar skal lufthavne over hele Europa til at scanne 40 procent af den medicin, diætmad og babymad, som passagererne tager med igennem sikkerhedskontrollen i beholdere på mere end 100 milliliter. I dag skal passagererne blot smage på maden, hvis de ansatte i sikkerhedskontrollen beder om det.

De nye skærpede regler har betydet, at Københavns Lufthavn har måttet anskaffe 20 særlige scannere, der er på størrelse med en mikrobølgeovn og er placeret ved alle lufthavnens sikkerhedskontroller.

Reglerne indføres på trods af, at EU-Kommissionen generelt har sat som mål at få lempet væskereglerne betragteligt og på sigt helt afskaffet.

”Første fase af arbejdet med at lempe reglerne er således en skærpelse. Men det skyldes, at man gerne vil starte med at tilnærme de europæiske regler til de amerikanske, så man kan få ens regler og derefter lempe reglerne i samme takt,” forklarer sikkerhedschef i Københavns Lufthavn, Johnnie Müller.

I amerikanske lufthavne scanner man nemlig allerede i dag babymaden.

Enorme investeringer
EU-Kommissionen har en plan om, at anden fase i arbejdet med at lempe væskereglerne skal være, at man tillader klare væsker i klare flasker. Sådan så det bliver muligt at medbringe en halv liter kildevand. Kommissionen forventer at teknologien er klar om 1-1,5 år.

Men hos lufthavnsorganisationen Airports Council International (ACI), mener man, at man bør vente med at ændre reglerne til at teknologierne er blevet så gode, at reglerne kan afskaffes helt.

”Hvis man lemper reglerne i flere etaper vil det forvirre passagererne. Og det vil betyde, at lufthavnene skal foretage enorme investeringer i udstyr, som måske ikke er helt færdigudviklet, og som alligevel skal udskiftes når reglerne lempes yderligere,” påpeger Johnnie Müller.

930 ansatte
Han er ikke kun sikkerhedschef i Københavns Lufthavn, men også formand for sikkerhedskomiteen i den europæiske del af Airports Council International. Han sidder således for bordenden, når sikkerhedschefer fra lufthavne over hele Europa sætter hinanden stævne.

”ACI mener derfor, at man bør springe fasen med klare væsker i klare flasker over og springe direkte til en komplet afskaffelse, når udstyret er til det,” siger Johnnie Müller.

Før terrorangrebene den 11. september 2001 brugte Københavns Lufthavn omkring 100 mio. kroner om året på sikkerhed og havde 300 mennesker ansat til opgaven. I dag er udgiften på omkring 500 mio. kroner om året og Johnnie Müllers sikkerhedsafdeling tæller 930 ansatte.