Passager benytter en Global Entry-automat i New Yorks Newark-lufthavn. Foto: Josh Denmark / U.S. Customs and Border Protection.

Lettere USA-adgang får lunken modtagelse

Danmarks Rejsebureau Forening tror ikke det får den store betydning, hvis danske rejsende kommer med i det amerikanske Global Entry-program, sådan som regeringen foreslår.

Da regeringen i sidste uge præsenterede sin længe ventede luftfartsstrategi handlede den rigtig meget om Københavns Lufthavn, som regeringen for alvor vil svinge pisken over. Noget som sandsynligvis indirekte vil komme de almindelige rejsende til gavn ude i fremtiden.

Der var til gengæld langt mellem snapsene hvad angår tiltag direkte til gavn for de rejsende her og nu. Kun ét af de 38 initiativer handlede nemlig om noget, som kan vise sig at gøre livet nemmere for de rejsende.

Det var initiativ nummer 28, som handler om, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal arbejde for at afdække erhvervslivets behov og USAs krav til registreringen af medlemmer af Global Entry-programmet med henblik på at afklare mulighederne for om Danmark kan tiltræde Global Entry.

Det er en ordning under U.S. Customs and Border Protection (CBP), hvor forhåndsgodkendte og lav-risiko kategoriserede flypassagerer kan sikres en hurtig told-og immigrationsbehandling gennem særlige selvbetjeningsautomater i udvalgte lufthavne. Den rejsende skal være i besiddelse af et maskinlæsbart pas og skal forinden være godkendt af de amerikanske myndigheder efter et personligt interview og et omfattende baggrundscheck på den amerikanske ambassade i hjemlandet. Herudover skal den rejsende også kunne identificeres på fingeraftryk før indrejsen i USA.

En forventelig tidsbesparelse er op mod to timer per ankomst til USA, hvilket vil kunne medføre væsentlige passagergevinster for hyppige rejsende. De vil dermed kunne slippe for de til tider lange og uforudsigelige ventetider ved ankomst på amerikansk jord, bl.a. på grund af told- og paskontrollen.

I dag er 14 lande med i det amerikanske grænsekontrolprogram, der har mere end fire mio. medlemmer, som kan komme lettere ind i USA i 53 amerikanske lufthavne.

De brede masser
Umiddelbart kunne det lyde som et godt initiativ. Og det er det da også. Men hos Danmarks Rejsebureau Forening forventer man ikke, at det vil gøre den store forskel.

”Alt hvad der kan gøre det nemmere at komme til USA er selvfølgelig udmærket. Men jeg tror ikke Global Entry rykker noget, da det er besværligt at komme ind for den enkelte rejsende,” siger Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, til CHECK-IN.dk.

For at blive medlem af Global Entry-programmet skal man for det første have et vist antal USA-rejser om året. Desuden skal man søge hos både ens hjemlands myndigheder og hos de amerikanske myndigheder, som kræver at man stiller op til interview på den amerikanske ambassade. Undervejs skal man betale gebyr til både de lokale og de amerikanske myndigheder. Når man så er blevet medlem, så skal man opretholde et vist rejsemønster med et antal USA-rejser og i øvrigt genansøge om medlemskab efter to år.

Lars Thykier så hellere, at regeringen gjorde noget for de brede masser.

”Den store effekt ligger på at indføre preclearance i de danske lufthavne. Det er en helt anden mulighed for at gøre noget, som virkelig ville rykke noget for masserne,” understreger Lars Thykier.

Køerne flytter med
I Stockholm Arlanda-lufthavnen er man i fuld gang med at etablere preclearance, der er en fremskudt amerikansk grænsekontrol, hvor passagerer kontrolleres inden de går ombord på flyene til USA. Det vil koste, hvad der svarer 360 mio. danske kroner at etablere den nye facilitet, der forventes at være klar til ibrugtagning i andet halvår af 2019.

Ulempen ved preclearance er, at køerne til sikkerhedskontrollen risikerer at ”flytte med”. I stedet for at stå i kø i New York’s Newark-lufthavn eller Chicago’s O’Hare-lufthavn vil passagererne blot stå i kø i Arlanda. Desuden kan det betyde, at passagerer, der flyver ind til Arlanda fra andre lufthavne for at skifte til USA-flyene, skal afsætte langt længere tid til at skifte fly i Arlanda.

Hos SAS er man da heller ikke begejstret for den fremskudte grænsekontrol. Her er man faktisk mere tilhænger af Global Entry.

“Svenskerne og for så vidt også Norge er optaget af preclearance, som vi er stor modstander af. Det giver ingen fordele efter vores vurdering. Vi mener, at Global Entry er en bedre løsning, for ellers vil det udelukkende betyde, at infrastrukturselskaberne kommer til at øge omkostningerne, og regningen vil havne hos os,” sagde daværende koncerndirektør Eivind Roald fra SAS i maj til CHECK-IN.dk.

Aftalt klare servicemål
Undersøgelsen af mulighederne for at komme med i Global Entry-programmet var ikke helt det eneste passagerrettede initiativ i luftfartsstrategien.

Regeringen vil også have Trafikstyrelsen til at holde øje med ventetiderne i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Her har lufthavnen dog efterhånden fået godt styr på tingene efter sidste års gentagne episoder med lange køer. Desuden er det et område, hvor lufthavnen i forvejen har aftalt klare servicemål med flyselskaberne, ligesom sikkerhedskontrollen til august gradvist udvides med 1.800 kvadratmeter.

 

 

Relaterede artikler:

SAS er modstander af USA-kontrol i Skandinavien

Det vil regeringen gøre for luftfarten

Arlanda’s USA-kontrol forsinket

Keflavik vil have fremskudt USA-kontrol

Arlanda et skridt nærmere USA-kontrol

CPH-konkurrenter i spil til USA-kontrol

CPH tøver med ‘pre-clearance’ til USA

x

Læs Også

Officielt: Billund får Boeing 737 MAX-rute i 2018

I begyndelsen af maj næste år vil Icelandair indsætte helt splinternye Boeing 737 MAX-fly på ruten fra Reykjavik til Billund.

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.