Libyen bliver fremtidens charterdestination

Albanien og Libyen bliver de nye charterdestinationer om ganske få år. Det forudser Star Tour, der oplever at Thailand i den kommende vintersæson udskiftes med Mexico.

Om ganske få år kan udflugten til Knossos eller rideturen på en thailandsk elefant blive udfordret af muligheden for at se den nu afdøde libyske diktator Muammar Gaddafis palads. For der kommer ikke til at gå mange år før vi vil se destinationer som Tripoli og Benghazi optræde i charterselskabernes glitrede kataloger side om side med Tenerife og Phuket. Det forudser Star Tours salgsdirektør Stig Elling.

”Om fem år tror jeg, vi vil se Libyen som en ny destination,” siger Stig Elling. Og allerede om 2-3 år vil Albanien blive et mål for danske chartergæster, forudser han.

Libyen ligger midt mellem store charterturistlande som Egypten og Tunesien, mens Albanien er omgivet af lande som Kroatien og Grækenland.

Det nye Thailand
Hos Star Tour og konkurrenten Apollo oplever man, at mange rejsende efterhånden har været i Thailand på ferie så mange gange, at de nu har lyst til at se på andre rejsemål. Hos Star Tour peger salgsdirektør Stig Elling især på Mexico, som det nye Thailand når det kommer til rejser i den kommende vintersæson.

”Hvis du har været i Thailand ti gange, kunne du godt have lyst til at prøve noget nyt. Og her er Mexico meget tillokkende. Der er rigtig meget at se, og så er mange all-inclusive hoteller. Desuden er danskerne godt klar over at feriedestinationerne ikke er farlige. Det er kun Mexico City og den slags at det er farligt at færdes,” siger Stig Elling.

Star Tour oplever også et eksplosivt salg af rejser i vinteren 2012 – 2013 til Den Dominikanske Republik. En anden vinterdestination med vokseværk er øgruppen Kap Verde i Atlanterhavet ud for Afrikas Vestkyst.

”På ti år er Kap Verde gået fra ingen ting til at være kæmpestort. Om yderligere 10 år er det lige så stort som Gran Canaria,” forudser Stig Elling.

Finde roen
Hos Apollo er Indien en af de fremadstormende destinationer.

“Indien er helt klart en af de destinationer med et meget stort potentiale, og vi ser allerede fra i år, at en del af potentialet vil indfries. Vi har cirka 5000 pladser denne vinter, hvilket er en fordobling i forhold til sidste vinter, og salgstakten er god. Vi ligger således 20 procentforan på salget i forhold til sidste år samme tid,“ siger kommunikationschef Rikke Koks Andreassen fra Apollo og fortsætter:

“Indien bliver mere og mere populært hos danskerne, fordi roen kan indfinde sig i en for mange fortravlet hverdag.“

Foto: Luca Galuzzi.