Live musik i luften med SAS

SAS vil i Norge føre musik, lyd og live koncerter ind i kundernes rejseoplevelse både i lounges og i luften. Nu venter mere musik i Danmark og Sverige.

Live musik og et fly i 5.000 meters højde er ikke normalt noget, man forbinder med hinanden. Men det vil SAS og i første omgang især SAS Norge nu gøre noget ved. Der skal nemlig mere musik og lyd ind i kundernes rejser.

SAS arbejder overordnet set ud fra en strategi om at bruge musik og lyd meget mere i kundeoplevelsen i både både Norge, Sverige og Danmark. Derfor har SAS i Norge taget et stort skridt i den retning og lavet et samarbejde med pladeselskabet Universal Music, så de to parter i fællesskab kan afholde koncerter både i de norske lounges, i lufthavnen og i luften under flyvninger.

Den første af koncerterne i luften var den 26. januar 2016 med det norske rockband Casa Murilo, som skal spille på i alt fire norske indenrigsflyvninger.

”Vi ved, at vores mest hyppige rejsende har en stor interesse for musik, og at nordmændene er musikelskende mennesker, og det her vil give vores kunder meget unikke musikalske oplevelser. Det er samtidig meningsfuldt at bidrage til at fremme nye lokale kunstnere i samarbejde med Universal Music & Brands,” siger Marianne Orderud, der er marketingchef i SAS Norge.

SAS Norge går dermed forrest i de nye tiltag med mere musik og lyd, men ifølge marketingchef i SAS Danmark, Kenneth Christiansen, så kan SAS Live Music meget vel være på vej til Danmark også. Der er dog ikke nogen konkret dato endnu, men der arbejdes meget på føre live musik ind på de danske flyvninger. Også i Sverige har man tidligere forsøgt sig en enkelt gang med live musik på en flyvning.

En bedre kundeoplevelse
Den store strategi med musik som en del af kundeoplevelsen i SAS indeholder flere vinkler, hvor også SAS i Danmark er aktive. Blandt andet har flyselskabet i Danmark arbejdet med SAS-spillelister på Spotify, hvor der samarbejdes med danske kunstnere som Stine Bramsen om at sammensætte god musik til kunderne.

Live koncert-oplevelsen i flyene, spillelister på Spotify og ønsker om genkendelige jingler i reklamer og i flyene handler alt sammen om, at SAS som flyselskab ønsker at skabe en rejseoplevelse for deres kunder.

”Det skal være en ekstra oplevelse at rejse med SAS. Vi ønsker at finde noget musik og lyd, som kan skabe genkendelighed og en fælles identitet mellem os og kunderne, som binder os sammen. Og vi ved, at vores kunder er glade for musik, så det er muligt at give dem noget ekstra med live koncert og lyde,” siger Kenneth Christiansen, marketingchef i SAS Danmark.

Desuden har man i SAS oplevet en stor interesse fra musikverdenens side både i Norge og Danmark, hvor nye og etablerede kunstnere ser gode muligheder i at samarbejde med flyselskabet om deres forskellige projekter med musikken.

Første flyvende koncert
Da musikken er en del af kundernes oplevelse vil SAS og SAS Norge især tilpasse lyden, så det i selskabets lounges vil være rolig og afslappende toner, i lufthavnen mere vildt, og under flyvningerne vil unge og nye sangstemmer få muligheden.

Nogle af de artister, som vil være mulige at opleve med SAS Live Music på norske indenrigsflyvninger de næste måneder er: Morten Myklebust, OMVR Izabell, Gundelach og Bendik.

Der er endnu ikke nogen konkrete datoer på, hvornår SAS Live Music kan være på vej til Danmark, men marketingchef i SAS Danmark, Kenneth Christiansen siger, at man lige nu taler med en række store danske musikere om at lave et samarbejde.

Arkivfoto: Den tyske jazzmusiker Ralf Himmel spillede om bord på åbningsflyvningen med Alsie Express fra Sønderborg til København i juni 2013.