Economy-sæde i American Airlines -- Boeing 777-200.

Løb tør for luftsygeposer

Et par hundrede passagerer blev juleaftensdag 24 timer forsinket på en rædselsfuld flyvning med kraftig turbulens, lyn og torden samt en ufrivillig mellemlanding.

Lørdag den 24. december kl. 19.30 lokal tid forlod et Boeing 777-200 fly fra American Airlines lufthavnen i Dallas/Fort Worth med kurs mod Buenos Aires i Argentina, hvor flyet efter planen skulle ankomme julemorgen.

Men det blev en flyrejse, som de omkring 200 ombordværende på rutenummer AA997 sent vil glemme. I hvert fald den sidste del af den lidt mere end 10 timer lange flyvetur, hvis man skal tro beretningen fra Aviation Herald.

Sidste del af flight AA997 den 24. december 2016. (Flightradar24.com)

Sidste del af flight AA997 den 24. december 2016. (Flightradar24.com)

Flykaptajnen valgte ved nedstigningen fra flyets marchhøjde at orientere passagererne om, at der var et kraftigt uvejr i området omkring Buenos Aires. Kabinebesætningen fik besked om med det samme at klargøre flyet til landing og indtage deres positioner med bælterne fastspændt. Kort tid efter mødte flyet en meget kraftig turbulens, og mens piloterne fortsatte nedstigningen i zig-zag omkring de mange uvejrsområder blev op imod halvdelen af passagererne så syge, at der ikke var luftsygeposer nok til alle.

Efter kortvarigt at have været i venteposition fik piloterne besked om at påbegynde indflyvningen til Buenos Aires-Ezeiza, men kort tid før landingen afbrød piloterne, hvorefter flyet atter steg til vejrs mod de turbulente vejrområde. I en højde på 22.000 fod (6.705 meter, red.) navigerede flyet udenom flere uvejrceller, inden kursen blev sat mod Montevideo i nabolandet Uruguay. Her landede flyet 37 minutter efter den afbrudte landing i Buenos Aires.

Kunne ikke forlade flyet
Trængslerne var dog ikke overstået for de hårdt prøvede passagerer. Efter ankomsten i Montevideo-Carasco lufthavnen kørte piloterne flyet til et område med fjernparkering og annoncerede, at man ville vente på bedring i vejret, før man ville gøre et nye forsøg på at få flyet til Buenos Aires. Lidt senere måtte kaptajnen meddele passagererne, at det ikke var muligt at flyve videre på grund af et teknisk problem.

Passagererne fik besked på, at de i løbet af kort tid skulle gøre sig klar til at forlade flyet, og at de herefter ville blive indlogeret på nærliggende hoteller i den uruguayske hovedstad. På det tidspunkt var der kraftig regn over lufthavnen, og for at undgå, at passagerene skulle forlade flyet ad våde og glatte mobile trapper, ønskede piloterne, at flyet skulle trækkes ind til terminalen.

Imidlertid trak et større uvejrsområde med lyn og torden ind over lufthavnen, hvorefter passagerene måtte blive siddende i flyet, indtil uvejret var ovre og de ventende fly over lufthavnen var landet. Herefter kunne flyet trækkes ind til terminalen. Fire og en halv time efter den planlagte landing i Buenos Aires kunne passagererne forlade flyet i Montevideo og gå gennem immigrationskontrollen på vej til hotellerne.

Boeing 777-flyet fra American Airlines kunne efter 22 timer og 30 minutter forlade lufthavnen i Montevideo og ankom således i Buenos Aires med næsten 24 timers forsinkelse.

 

Relaterede artikler:

Turbulens sender 24 på hospitalet

32 kvæstet af turbulens på fly

38 kvæstet af turbulens på flyvning til Barcelona

Fly måtte vende om som følge af turbulens

Piloter blev luftsyge

x

Læs Også

Ville ind i cockpit med laptop

Efter at have forsøgt at trænge ind i cockpittet med en bærbar computer blev en mand tapet fast til sit sæde på et American Airlines-fly.

United-boss: Vi kan slå Norwegian

United Airlines' topchef erklærer krig mod Norwegian. For dem kan United lettere slå end de statsstøttede mellemøst-selskaber.

Norwegian: 70 fly i Argentina

Norwegians kommende argentinske operation skal transportere næsten 20 mio. passagerer og skabe mere end 3.000 arbejdspladser.

Regionalfly ramte hjort under takeoff

Et American Eagle-fly måtte sikkerhedslande i Douglas International Airport i Charlotte med hul på en brændstoftank efter at have ramt en hjort på startbanen.

Startskuddet er gået til Norwegian i Argentina

Norwegian har i sidste uge etableret et selskab i Argentina, og hele forarbejdet til den latinamerikanske satsning er blevet gjort af en ekviperingshandler i Bodø.

Her er de kommende Cuba-ruter fra USA

Seks amerikanske flyselskaber har fået tilladelse til at begynde ruteflyvning til Cuba senere på året. Tilladelserne til Havana-ruterne lader dog vente på sig.