- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Løftet pegefinger fra EU-kommissær til Ryanair

EU-transportkommissær Violeta Bulc understreger, at Ryanair skal respektere den europæiske forbrugerlovgivning i forbindelse med de mange aflysninger.

Ryanair er fløjet direkte ind i en imagemæssig krise som følge af beslutningen om at aflyse omkring 2.000 flyvninger i løbet af en seks ugers periode.

Det irske lavprisflyselskab valgte i fredags at rykke ud med en pressemeddelelse, hvor man forklarede sig omkring de mange aflysninger. Det handler i bund og grund om, at Ryanair mangler piloter, og at man for at overholde piloternes krav på ferie, bliver nødt til at aflyse flyvninger, da den solgte produktion overstiger den pilotkapacitet man har til at gennemføre flyvningerne.

I øjeblikket aflyser Ryanair mellem 60 og 100 flyvninger om dagen, og selvom det ifølge selskabet berører under to procent af den udbudte kapacitet, så svarere 2.000 aflyste flyvninger til omkring 300.000 passagerer, der ikke kan komme på planlagt ferie- eller forretningsrejse, eller ikke vil kunne blive transporteret hjem fra rejsemålet.

De europæiske forbrugerorganisationer retter i disse dage skarp kritik af Ryanair, og flyselskabet har da også efterfølgende erkendt, at man har dummet sig med tilrettelæggelsen af piloternes ferie.

EU som vagthund
Kritikken er også nået frem til EU-korridorerne, hvor man holder et skarpt øje med Ryanair.

“Operationelle beslutninger tages af flyselskaberne og ikke af EU-Kommissionen, men flyselskaber, der opererer i EU, skal respektere de europæiske regler. Takket være EU har alle passagerer, hvis flyvninger bliver aflyst, et omfattende sæt af rettigheder under EU´s lovgivning. Disse omfatter retten til refusion og ombooking samt retten til at få dækket følgeomkostninger samt i nogle tilfælde retten til erstatning. Vi er i kontakt med Ryanair, og vi forventer, at de fuldt ud overholder disse rettigheder, og de nationale myndigheder er ansvarlige for deres håndhævelse,” siger EU´s transportkommissær Violeta Bulc i en udtalelse.

Den løftede pegefinger fra EU-kommissæren i kombination med kundernes reaktion har fået Ryanair til aktivt at gå ud og fortælle om mulighederne for at søge kompensation i henhold til EU-forordning 261/2004, hvilket aldrig nogensinde er sket før.

“Ryanair beklager på det dybeste og undskylder for disse aflysninger. Vi har understreget, at de kun vil påvirke mindre end to procent af alle kunder over de kommende seks uger, og hovedparten af disse passagerer vil blive tilbudt alternative flyvninger samme eller næste dag. For de passagerer, der ikke kan eller ønsker at tage imod tilbuddet om et andet rejsetidspunkt vil modtage fuld refusion og kompensation i henhold til EU261,” hed det sent mandag aften i en meddelelse fra Ryanair.

Mandag dykkede kursen på Ryanairs aktier på fondsbørsen i London med 2,4 procent.

 

Relaterede artikler:

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

Danske Ryanair-ruter ramt af aflysninger

Ryanair vil stoppe ambulance-jægere

Dobbelt så mange klager hos Ryanair

Passagerer skal lægge penge ud for Ryanair