Boeing 787-8 Dreamliner fra LOT. (Foto: BriYYZ)

LOT har succes med Asien-rute

Kunderne hos det polske flyselskab LOT har vist stor interesse for ruten mellem Warszawa og Seoul, der er hovedstaden i Sydkorea.

Markedet har taget godt imod polske LOT´s rute til Sydkoreas hovedstad, Seoul. Og asiaterne er ligeså vilde med at rejse den anden vej.

Det er konklusionen fra det polske flyselskab præcis ét år efter, at LOT introducerede en ny langdistancerute mellem Warszawa Chopin Airport og Seoul Incheon Airport. Indtil midten af oktober har 67.000 passagerer fløjet direkte mellem de to byer med det polske flyselskabs Boeing 787-8 Dreamliner-fly, og det svarer til en belægning på 83 procent.

Tallene viser, at rutens potentiale er stort, og at der er en gensidig interesse for at rejse mellem Polen, Central- og Østeuropa og Sydkorea.

”Vi var fra begyndelsen af lanceringen overbeviste om, at forbindelsen til Seoul ville være lige i ’bull’s eye’. Det viste sig at være rigtigt, og det viste sig endda, at ruten er vækstet hurtigere end forventet. Succesen på ruten mellem Warszawa og Seoul var meget større, end vi havde forventet,” siger Adrian Kubicki, der er kommunikationsdirektør hos LOT.

Det er dog ikke mange passagerer, der er hentet fra Københavns Lufthavn. Flyver man med LOT fra København til Warszawa og derfra videre til Seoul, skal man opholde sig fire timer i transit i den polske hovedstadslufthavn, hvilket gør ruten mindre konkurrencedygtig i forhold til at rejse via Helsinki med Finnair eller via Paris og Amsterdam med Air France og KLM.

Populær Business Class
LOT indledte for et år siden med tre ugentlige flyvninger på ruten, og seks måneder senere satte man antallet op til fem om ugen. Nu arbejder det polske flyselskab på at øge til én daglig afgang.

Mellem januar og maj i år er antallet af passagerer, der rejser fra Polen til Sydkorea, steget med 42 procent i forhold til samme periode sidste år. Warszawa Chopin Airport kan til gengæld tilbyde de asiatiske turister en hurtig transfertid og mange destinationer både indenrigs og udenrigs.

”Hvad angår udviklingen på Warszawa-Seoul-ruten, har vi også observeret en betydelig stigning i andelen af passagerer, der rejser på forretningsrejse, og som har fundet LOTs Business Class og Premium Economy Class attraktiv,” fortæller Adrian Kubicki, der også oplyser, at tal fra 2017 viser, at der er sket en genoplivning i handelsforholdet mellem Polen og Sydkorea.

Spritnye Dreamlinere på vej
På LOTs flyvninger mellem Warszawa og Seoul kan man vælge mellem tre forskellige klasser ombord på Boeing 787 Dreamliner-flyet: Business Class, Premium Economy Class og Economy Class. Flyselskabet har dedikeret en særlig menu og drikkevarer til passagererne på denne rute, ligesom der er et stort underholdningssystem med et bredt udvalg af film – også med koreanske undertekster. Og servicen består desuden af altid mindst ét koreansktalende besætningsmedlem.

I øjeblikket består LOTs flåde af i alt 51 fly fordelt på otte Boeing 787 Dreamliner, fire Boeing 737-80NG, tre Boeing 737-400, seks Embraer 195, 14 Embraer 175, seks Embraer 170 og 10 Bombardier Dash-8-Q400. I maj 2018 vil det polske flyselskab få leveret det første af i alt yderligere tre helt nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly med hver 294 sæder, der skal indsættes på langdistanceruterne. Herudover vil LOT i perioden fra november i år til april 2020 få leveret seks nye Boeing 737 MAX8.

LOT har siden begyndelsen af 2016 arbejdet med en vækststrategi, og flyselskabet er det selskab i Europa, der siden da har lanceret det største antal nye forbindelser. Der flyves blandt andet fra Warszawa til Los Angeles, New York-Newark, Seoul, Tokyo og fra Krakow til Chicago. I 2018 planlægger LOT at lancere direkte ruter fra Budapest i Ungarn til New York og Chicago.


Relaterede artikler:

Tre nye Dreamlinere til LOT

LOT åbner Los Angeles-rute

LOT vender tilbage til Newark med indlejet fly

LOT´s 2020-plan: Flere fly og flere destinationer

LOT åbner op til fem nye langdistanceruter

x

Læs Også

Ny luftfartssammenslutning går i luften

LOT og Turkish Airlines er gået sammen med 17 ACMI- og charterflyselskaber om at danne en ny europæisk luftfartsorganisation.

Punktligt og rimeligt med KLM til Aalborg

ANMELDELSE: KLM via Amsterdam til Aalborg er et godt og strømlinet produkt, der levede op til forventningerne.

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Et estisk flyselskab med godt et års erfaring står bag det selskab, der skal overtage Jet Time's ATR-produktion for SAS.

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Et selskab med den estiske og den polske stat i ryggen skal overtage de flyvninger for SAS med ATR72-fly, som danske Jet Time stopper med til september.

Tre nye Dreamlinere til LOT

Polske LOT har leaset tre Boeing 787-9 Dreamlinere, og ved udgangen af 2020 forventer selskabet at have 16 Dreamlinere af alle størrelser i flåden.

LOT øger kapacitet til København

Fra den 26. marts øger LOT kapaciteten på ruten mellem Warszawa og København ved at indsætte større fly.