Boeing 787-8 Dreamliner fra LOT.

LOT´s 2020-plan: Flere fly og flere destinationer

LOT vil vinde markedsandele tilbage ved hjælp af langruter, et styrket trafikknudepunkt og nye fly.

Den danske statsminister Lars Løkke Rasmussen har en 2025-plan. Det polske flyselskab LOT har også en plan. Den går dog kun 2020. På kun fire år ønsker LOT igen at blive et rentabelt selskab, der tjener penge og er et af de førende flyselskaber i Polen og Central- og Østeuropa og servicerer over 10 millioner passagerer om året.

2020-planen er baseret på fem søjler: Udnytte det potentiale, der ligger i et voksende marked, udvikle et netværk af attraktive flyforbindelser og et stærkt trafikknudepunkt i Warszawa, øget konkurrence, øge effektivitet og opbygningen af et engageret team af medarbejdere.

“Vi vil drage maksimal fordel af at markedet for flytrafik i Polen og Østeuropa vokser i et meget hurtigere tempo end i andre europæiske lande. Det er udgangspunktet for vores plan for yderligere vækst. Vi har vurderet, at antallet af passagerer i Polen alene kommer til at vokse med omkring 5 procent om året. Det er en stor mulighed for os,”siger Rafał Milczarski, direktør for LOT, der er en del af Star Alliance.

LOT vil genvinde sine tabte markedsandel i Polen og sigter mod 25 procent af markedet. Det betyder, at antallet af passagerer i 2020 vil komme til at overstige 10 mio. mod 4,3 mio. passagerer sidst år.

Mest profitable del
Hjørnestenen i arbejdet med at generobre markedsandele bliver selskabets langrutenetværk. Her anvender LOT nye Boeing 787 Dreamliner-fly, som LOT var det første europæiske selskab til at tage i brug.

”Langdistanceflyvningerne er den mest profitable del af vores forretning og som det eneste langruteselskab i regionen har vi et tilhørende vækstpotentiale. Vi kommer mest til at fokusere på at udvikle ruter til Nordamerika og de vigtigste forretningscentre i Asien. Forbindelser til Centralasien og til Mellemøsten er særligt interessante fra vores perspektiv. Warszawas geografiske placering gør det muligt at udvikle et uovertruffent udbud af flyvninger til lande som Kasakhstan eller Iran. Vi kommer til at drage fordel af dette potentiale,” forklarer Rafał Milczarski.

Til oktober vil LOT lancere en direkte flyvning til Seoul og næste år er det planen at åbne en rute til New Yorks Newark-lufthavn.

“Vi er glade for at vende tilbage til Newark, fordi det er en vigtig forbindelse til det polske samfund. Newark er også et vigtigt knudepunkt for passagerer, som fortsætter deres rejse til andre destinationer i USA og det udvider vores ruteudbud,” siger Rafał Milczarski.

Rykke væk fra Chopin
Snart vil LOT annoncere flere nye destinationer.

“I takt med at vi får flere langdistanceflyvninger vil antallet af kortdistanceflyvninger fra især Central- og Østeuropa også stige. Vi forventer, at andelen af transferpassagerer kommer til at nærme sig 50 procent i 2020,” siger LOT-direktøren.

Han lufter muligheden for at LOT er nødt til at rykke væk fra Warszawa Chopin-lufthavnen, som er selskabets trafikknudepunkt i dag. Simpelthen fordi selskabet vokser hurtigere end lufthavnen kan følge med.

”Som vores hub skal lufthavnen følge med vores udvikling og sikre en passende infrastruktur og kapacitet. Det er en stor udfordring for Warszawa Chopin-lufthavnen, som i år 2020 vil nå sin kapacitetsgrænse. Vi vil fortsætte med at udvikle vores hub i lufthavnen, men i sidste ende kan vi være nødt til flytte vores ruteudbud til en anden centralt beliggende lufthavn i Polen,” påpeger Rafał Milczarski.

Forenklet flyflåde
For at forbedre sin produktportefølje og udvikle sit netværk af flyforbindelser får LOT brug for en stærk og effektiv flåde. Selskabet vurderer, at det i 2020 vil operere i alt ca. 70 fly, herunder 16 Dreamliners og ca. 15 nye mellemdistancefly med 150 sæder eller mere.

“LOT er i stand til at udvikle sin flåde takket være operationel leasing og på denne måde markant reducere en byrde for virksomhedens økonomi og forbedre tilgængeligheden og leveringstiden for flyene. I 2017 vil de første mellemdistancefly blive tilføjet til vores flåde. Vi er i den afsluttende fase af forhandlingerne. Vi forventer også levering af to nye Boeing 787 Dreamlinere. Vi kommer til at forenkle og standardisere vores flyflåde, “siger Rafał Milczarski.

Indtil 2020 er det desuden planen at ansætte cirka 400 nye piloter og over 1.000 nye kabinebesætningsmedlemmer.

 

 

Relaterede artikler:

LOT åbner op til fem nye langdistanceruter

LOT genåbner ni ruter

LOT vil skære hver fjerde rute væk

Massive nedskæringer skal redde LOT