Jesper Rungholm, administrerende direktør i Danish Air Transport. (Arkivfoto: Jan Sand)

Luftfartsdirektør i hård kritik af CPH

Københavns Lufthavn er en malkemaskine for de to store udenlandske ejere, og det er simpelthen blevet så groft, at det må stoppe, mener DAT-direktør Jesper Rungholm.

Der blev ikke lagt fingre imellem, da administrerende direktør Jesper Rungholm onsdag kommenterede et blogindlæg i Berlingske Business i forhold til finansminister Kristian Jensens udmelding om, at køberne af den store aktiepost, der er sat til salg i Københavns Lufthavn, skal have et langsigtet syn på værdiskabelse.

“Finansministeriet vil på vegne af regeringen følge det potentielle frasalg tæt. Det er af afgørende betydning, at Københavns Lufthavn fortsat er en moderne og effektiv lufthavn, med tilstrækkelig kapacitet til at sikre tilgængeligheden for den danske økonomi og samfundet fremover,” sagde finansminister Kristian Jensen (V) tidligere på ugen. “Dette kræver, at lufthavnen er kontrolleret af investorer med et langsigtet syn på værdiskabelse. Den danske regering vil evaluere lovgivningen i lyset af dette og hvis nødvendigt også stramme denne lovgivning.”

En malkemaskine
Opinionsredaktør på Berlingske Business, Claus Skovhus, havde i går et blogindlæg med overskriften “Kristian Jensen på katastrofekurs i lufthavnen”, og det var i en kommentar til dette blogindlæg, at direktøren for det danske flyselskab tilsyneladende skulle have afløb for sine frustrationer over den danske hovedstadslufthavns afgifts- og udbyttepolitik.

“Vi har en lufthavn, der som fuldstændigt u-reguleret privat ejet monopol årligt sender 44 kr. pr afrejsende afsted som udbytte. Jeg gentager; hver passager afleverer 44 kr. for at afrejse fra CPH i udbytte. Omkostningerne er så høje at selv hvis man fjernede udbyttet er CPH stadig dyrere end Oslo og Stockholm. Lufthavne der vel og mærke er statsejede, vokser hurtigere end CPH og som langtfra kører med underskud,” lød den indledende salve fra Jesper Rungholm, der havde mere på hjerte.

“CPH er i den grad en malkemaskine for de to store udenlandske ejere, og grunden til salg er alene at man ved, at det simpelthen er blevet så groft, at det må stoppe. Det har og er for godt til at være sandt. Et overskud på 30-40% af omsætningen indenfor luftfart er så ekstremt at det havner i kategorien: for godt til at være sandt,” skriver en tydeligvis frustreret luftfartsdirektør.

Udbytte i milliardklassen
Aktionærerne i Københavns Lufthavne A/S kunne for regnskabsåret 2016 hæve et samlet udbytte på 1.259 mio. kroner,  hvilket med 29.043.287 passagerer i 2016 svarer til et udbytte på 43,3 kroner per passagerer.

Den australske kapitalfond Macquarie European Infrastructure Fund III (MEIF3), der i fællesskab med Ontario Teachers’ Pension Plan (OTTP), ejer 57,7 procent af Københavns Lufthavne A/S via selskabet Copenhagen Airports Denmark ApS, satte for nylig sin ejerandel til salg efter 10 år som medejer af den danske storlufthavn.

Macquaries indirekte ejerandel svarer til 26,9 procent af aktierne. Den Danske Stat sidder på 39,2 procent, mens private og udenlandske institutionelle investorer ejer 3,2 procent af aktierne.

Markedsværdien af de 7.848.070 i Københavns Lufthavne A/S er på næsten 45,4 mia. kroner, da aktiekursen onsdag lukkede i 5,780.

 

Relaterede artikler:

De kan blive medejere af CPH

Australsk kapitalfond vil sælge aktier i Københavns Lufthavn

CPH-ejer vil sælge ud af aktier i Bruxelles Lufthavn

Aktionærer i Københavns Lufthavn scorer kassen

DAT: Dejligt at CPH vil tage “Ja-hatten” på hovedet

x

Læs Også

Græsk flyselskab øger til København

Fra sommeren 2018 øger Aegean Airlines kapaciteten med 25 procent mellem Athen og København.

CPH: Regulering fører ikke til den ønskede vækst

Københavns Lufthavn sluttede første halvår med et solidt overskud, men CPH mener, at kravet til regulering ikke vil føre til den ønskede vækst, tilgængelighed og beskæftigelse.

Priser for sikkerhedskontrol varierer

Billund Lufthavn kan i dag sikkerhedskontrollere lufthavnens afrejsende passagerer for til en pris, der er en tredjedel af, hvad samme ydelse koster i Københavns Lufthavn.

Nominering til to skandinaviske storlufthavne

Lufthavnene i København og Oslo er begge blande de seks nominerede lufthavne til den prestigefyldte World Routes Marketing Award.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

EasyJet i markant reduktion i Københavns Lufthavn

EasyJet har i sommertrafikprogrammet reduceret kapaciteten i CPH med 26 procent siden sidste år, mens selskabet til gengæld øger kraftigt i Stockholm.