Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

Forhandlingerne om en ny luftfartsaftale mellem de skandinaviske lande og Rusland er blevet udsat, hvilket får indflydelse på Norwegians kommende Asien-ruter.

Norwegian har store planer for det asiatiske marked betjent med fly fra de tre skandinaviske hovedstadslufthavne. Således ligger der en færdig plan i skuffen i forhold til nye ruter til Singapore fra Oslo, København og Stockholm.

Det norsk-irske lavprisflyselskab har allerede sikret sig de nødvendige start- og landingstiladelser i Singapore Changi Airport, og det samme er tilfældet i de skandinaviske lufthavne. Men overflyvningstilladelserne til Rusland mangler, da der er en række begrænsninger i den nuværende luftfartsaftale, der forhindrer Norwegian i at komme ind på nye ruter, så længe SAS benytter sig af de aftalte rettigheder.

Derfor må Norwegian debutere med en Singapore-rute fra London Gatwick Airport, mens de skandinaviske lufthavne må vente, indtil tilladelserne en gang i fremtiden bliver forhandlet på plads. Fra London-Gatwick vil Norwegian fra den 28. september tilbyde fire ugentlige flyvninger, og disse vil blive gennemført med fly, der er tilknyttet den britiske driftstilladelse under selskabet Norwegian Air UK (IATA-kode DI, red.). Der er nemlig ikke samme begrænsninger i luftfartsaftalen mellem Storbritannien og Rusland, som der er mellem Skandinavien og Rusland.

Det var oprindeligt planen, at repræsentanter fra de tre skandinaviske landes regeringer, anført af Norge som forhandlingsleder, skulle mødes med repræsentanter fra Ruslands transportministerium i februar måned i år. Mødet blev dog aldrig til noget, da russerne endnu engang udsatte det.

“Det blev aftalt under luftfartsforhandlingerne med Rusland i juni 2016, at forhandlingerne skulle fortsætte i februar 2017. Dette er blevet udsat, og vi planlægger et nyt forhandlingsmøde i det tidlige efterår 2017,” siger statssekretær Tom Cato Karlsen (FrP)  fra det norske Samferdselsdepartementet, til CHECK-IN.dk.

Venter på Rusland
Den nuværende luftfartsaftale med Rusland blev egentligt indgået af Danmark med det tidligere Sovjetunionen tilbage i 1956. Sidenhen er aftalen blev ratificeret af Rusland i 1991, da USSR blev opløst, og de skandinaviske regeringer har således gennem snart 25 år forsøgt at få aftalen moderniseret.

I tillæg til den oprindelige aftale fra 1956 blev der 8. juli 1998 indgået en aftale om overflyvning af Sibirien på alle Asien-ruter fra København i forhold til den nuværende luftfartsaftale. En aftale, der indeholder de gammeldags nationalitetsklausuler, hvor de enkelte lande selv kunne udpege operatører. EU-domstolen afgjorde i 2002, at EU-landene ikke måtte indgå den type aftaler med tredjelande. Man har dog anerkendt Danmarks vanskeligheder ved at ændre på disse forhold, idet de russiske myndigheder hidtil ikke har ønsket af justere aftalen.

Det er Trafikstyrelsen, der indgår i forhandlingerne på Danmarks vegne. Her har man tidligere bekræftet at der drøftes en “multiple designations” aftale mellem Danmark og Rusland, hvilket betyder at andre danske selskaber end SAS vil kunne flyve mellem de to lande, men at der kun må være ét selskab fra hvert land på hver enkelt rute samt på overflyvninger.

I sommeren 2012 lykkedes det at trække russerne til forhandlingsbordet, og det seneste møde blev afholdt i juni 2016. Under luftfartsforhandlingerne i juni 2016 mellem de skandinaviske lande og Rusland blev det aftalt, at næste forhandlingsmøde skulle finde sted i februar, og dette møde er nu udsat til et tidpunkt i begyndelsen af efteråret. Temaet er fortsat modernisering af de eksisterende luftfartsaftaler, inkluderet overflyvninger indenfor og udenfor rammerne af aftalerne.

På Norwegians liste over kommende ruter til Asien står udover Singapore også Delhi, Calcutta og Mumbai i Indien, Karachi, Lahore og Islamabad i Pakistan, Chengduog Hong Kong i Kina, Seoul i Sydkorea samt Osaka i Japan.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil opfylde CPH’s langrutedrømme

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

Nye luftfartsforhandlinger med Rusland

Norwegian får politisk taletid via CPH

x

Læs Også

Flyklagevirksomhed vildleder markedet

AirHelp hævder, at 29.000 danskere har 66,5 mio. kroner til gode i kompensation efter sommerens forsinkelser og aflysninger. Men det tal er alt for højt.

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

WOW air presset væk af Norwegian

WOW air opgiver at flyve passagerer fra Cork via Keflavik til Nordamerika, efter at Norwegian har åbnet nye ruter til den amerikanske østkyst fra Irlands næststørste lufthavn.