Luftfartsselskaberne er gået med på iPad bølgen

Luftfartsselskaber verden over har taget de nye teknologiske muligheder til sig og anvender nu iPads til en række funktioner. Mest populær er booking og check-in, men Apples håndholdte computer bruges også som underholdning i lufthavne og af piloter ombord på flyet.

I marts 2010 lancerede Apple Inc. officielt sinnye banebrydende håndholdte computer, iPad.

Ideen var at denne såkaldtetablet PCskulle udfylde hullet mellem bærbare computere og moderne smartphones. Siden da har iPad’en gået sin sejrsgang over hele verden og solgt millioner af eksemplarer.

Og luftfartsselskaberne har taget de nye teknologiske muligheder til sig og anvender nu iPads til en langrække funktioner.

Magasinet Airlinetrends har lavet en uofficiel liste over de 11 mest populære måder at anvende en iPad hos luftfartsselskaberne.

Den mest populære anvendelse af iPads er vedbooking og check-in, hvor Cathay Pacific som detførste selskab allerede i juli 2010 lancerede en dedikeret applikation til iPad, hvor brugerne kunnebooke deres flybillet og tjekke reservationer.

Lignende applikationer findes nu hos blandt andet American Airlines, Malaysia Airlines, THAI og Alitalia.

Bestil mad via iPad

Også i lufthavnene anvendes iPads i stigende grad. Blandt andet har spanske Iberia udstyret sine servicemedarbejdere i selskabets Madrid-Barajas hub med iPads hvorfra de har adgang til konstant opdaterede oplysninger, der sikrer bedre service til kunderne samtidig med at man sparer en masse papir.

Også i lufthavnenes lounges har iPads fundet vej. Siden juli 2010 harhollandske KLM således tilbudt rejsende adgang til et antal iPads i selskabets to lounges i Amsterdam Schiphol Airport. Herfra kan gæster bruge enhederne til blandt andet underholdning.

Ligeledes i Amsterdam Schiphol Airport kanrejsende besøge lufthavnens bibliotek og hente bøger, se små film og lytte til musik via en iPad.

I slutningen af 2010 lancerede Delta Air Lines i samarbejde med en restaurant-operatør et samarbejde i New York JFK og LaGuardia lufthavnene, hvor passagerer kan bestille mad og drikkevarer via 200 iPads ved restauranternes indgang. Bestillingen går så automatisk til køkkenet, der inden for 10 minutter har serveret maden og drikkevarerne direkte til bordet.

Blandt andre populære anvendelser er iPads, der levererin-flight entertainment som hos lavprisflyselskabet Jetstar. Også hosIceland Express ogairBaltic har man udlejet iPads til passagerne.

Flere og flere vælger også at konvertere det traditionellein-flight magasin til en digital udgave, der kan læses på iPads.

De nye iPads bruges også til spørgeskemaundersøgelser blandt passagerne eller direkte af kabinepersonalet, der med en iPad i hænderne har adgang til konstant opdaterede oplysninger om alt, hvad der vedrører passagerer, flyet og rejsen.

Og endelig har den amerikanske Federal Aviation Administation (FAA) i marts 2011 godkendt piloternes brug af iPads i cockpittet, dog ikke under selve flyvningen. Igen giver det direkte adgang til ajourførte og korrekte oplysninger om blandt andet passagerlister og bagage.

Top 11: Anvendelsesmuligheder for iPads

1. Booking& check-in
2. Airport service
3. Airport lounge
4. Airport library
5. Airport F&B
6. Media bar
7. In-flight entertainment
8. In-flight magazine
9. Passenger surveys
10. Cabin crew
11. Pilots

Kilde: Airlinetrends.com