Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa er kraftigt utilfreds med taksterne i Frankfurt Lufthavn og har nu annonceret, at fem af selskabets 14 Airbus A380’ere ikke længere skal have base i Frankfurt.

Med virkning fra ikrafttrædelsen af sommerfartplanen 2018 i slutningen af marts næste år vil Lufthansa basere fem af sine i alt 14 Airbus A380-fly i München. Et opsigtsvækkende træk, da A380’er flåden indtil nu har været fast baseret i Lufthansas primære trafikknudepunkt Frankfurt Am Main-lufthavnen. Med kun 14 A380’ere er det et drastisk skridt at sprede flåden ud på to baser og fem fly i München gør det svært at få de helt store stordriftsfordele.

Annonceringen af flytningen af de fem Airbus A380-fly kommer samtidig med at Lufthansa igen og igen i meget klare vendinger kritiserer takstniveauet i Frankfurt Lufthavn, som Lufthansa finder urimeligt højt. Selskabet, der sammen med Star Alliance-partnere som SAS og United Airlines står på 70 procent af trafikken i Frankfurt, har derfor direkte truet med at reducere antallet af ruter til og fra Frankfurt samt antallet af fly baseret i Frankfurt.

De bedste betingelser
Lufthansa-koncernen har i de sidste par år etableret det de selv kalder et ”multihubsystem” med Lufthansas to trafikknudepunkter i Frankfurt og München samt Austrians knudepunkt i Wien og Swiss’ knudepunkt i Zürich. Både Austrian Airlines og Swiss er sammen med Lufthansa en del af Lufthansa-koncernen.

Derfor har man setup’et på plads til en større udflytning fra Frankfurt.

”Med de nye integrerede processer vil vi kunne overføre fly og trafik til der, hvor vi finder de bedste betingelser for kvalitet og vækst. Vi har allerede understreget, at vi ønsker at vokse i München,” forklarer en talsmand for Lufthansa til CHECK-IN.dk.

Hun peger desuden på, at Lufthansa i München får glæde af den nye satellitterminal, som Lufthansa tog i brug i april sidste år. Den nye satellitterminal har kostet næsten syv milliarder kroner at opføre. München Lufthavn har betalt 60 procent af udgifterne, mens Lufthansa har bidraget med de resterende 40 procent.

Fortsat tilbyde First Class
De fem A380’ere skal indsættes på Lufthansas ruter fra München til Los Angeles, Hong Kong og Beijing. Ruter som Lufthansa i dag betjener med Airbus A340-600, som selskabet gradvist udfaser i takt med at man modtager nye Airbus A350-900 fly. Lufthansa har indtil videre modtaget tre A350’ere, som alle har fået base i München.

Ved at lade Airbus A380’erne erstatte A340-600 flyene på de tre ruter øger Lufthansa kapaciteten på de tre ruter langt mere markant end det havde været tilfældet, hvis man blot havde erstattet flyene med Airbus A350-900. Med mellem 281 og 297 sæder på Airbus A340-600 og 293 sæder på Airbus A350-900 ville der faktisk i flere tilfælde ikke have været tale om en stigning. Desuden giver A380’erne mulighed for fortsat at tilbyde First Class, hvilket ikke findes i A350’erne.

Lade Eurowings overtage
Flytningen giver ikke kun mere kapacitet til München-ruterne. Den giver også mindre kapacitet til Lufthansas ruter ud af Frankfurt. De eneste nye fly Lufthansa modtager i øjeblikket er Airbus A350-900 fly. Da de i første omgang sendes til basen i München som erstatning for Airbus A340-600, så bliver Lufthansa nødt til at skære ned i kapaciteten på sine langdistanceruter fra Frankfurt for at kompensere for den kapacitet der forsvinder, når de fem 508-sæders fly rykker mod sydøst til München.

En del af den mistede kapacitet kan Lufthansa kompensere for ved at lade lavprisdatterselskabet Eurowings overtage nogle af de langdistanceruter, som har den største andel af fritidsrejsende. Det er ofte dem Lufthansa og andre netværksselskaber har sværeste ved at tjene penge på.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa og Frankfurt atter på talefod

Lufthansa-kritik af nye takster i Frankfurt

Ryanair med gigantoprustning i Frankfurt

Lufthansa debuterer med A350 i München

Lufthansa åbner to nye langdistanceruter

Europas bedste lufthavn udvider for 3 mia. kroner

Europas bedste lufthavn åbner ny terminal